Laita Javascript päälle!

Split Potin ensimmäinen ulkomaanmatka Eestiin

Toistamiseen yritimme ajaa Split Potin ensimmäistä kertaa aluevesirajojen ulkopuolelle ja rantautua ulkomaille. Ensimmäinen yritys noin vuosi takaperin kariutui, ilman karille ajoa tosin,  Helsingin rannikolla aallokon ollessa liian hurja. Käänsimme tuolloin keulan kohti Porvoota. Tällä kertaa sitten onnistuttiin!

10.8.2012 KIHELMÖIVÄÄ LÄHDÖN JÄNNITYSTÄ

Lähtö Lauttasaaresta tapahtui hieman ennen klo 13.00 aikoihin kun miehistö saatiin kokoon kotisatamaan. Ilmassa oli sekä suurta urheilujuhlaa, että pieniä perhosia vatsassa itse kullakin. Tomin tuskaa lisäsi pari viikkoa vanha passi.. mutta ei siitä sen enempää. Kivassa, noin 6-8 m/s pohjoisen jai idän suuntaisessa, tuulessa Suomenlahti ylittyi suhteellisen kovilla 3300-3400 kierroksilla ja niihin nähden hitaanpuoleisella keskimatkanopeudella 23kn. Seurailimme käytännössä koko matkan meitä 5 minuuttia ennen lähtenyttä Tallinkin vihreäksi maalattua 2000 matkustajan rumilusta. Todettiin että kovaa ne painavat avomerellä, sillä emme pääseet ohitse. Kun pääsimme Tallinnan edustalle, pitkän idän puoleisen riutan suojaan, muutimme kurssin suoraa kohti länttä ja Naissaarta, jossa teimme  muutaman oluen mittaisen stopin. Saari vaikutti luonnonkauniilta lomailusaarelta hiekkarantoineen. Oman leimansa saarelle on lähes pysyvästi lyönyt myös neuvostoliitonaikainen sotilastukikohta, jonka jäänteitä saarella vieläkin löytyy paljon. Harmiksemme totesimme ettei meillä ollut aikaa jäädä saarelle kauemmaksi aikaa, sillä halusimme varmistaa veneelle paikan Tallinnan vanhankaupungin vierasvenesatamasta, jonne saavuttiin lopulta hyvissä ajoin, eli paikkoja oli tarpeeksi vielä tarjolla.

Tallinnassa syötiin ja juotiin hyvin illalla. Tomi, Simo ja Ilkka kävivät myös näyttämässä 80-luvun discomuuveja paikallisessa tanssahteluravintolassa.

11.8.2012 VANALINN PÄEV

Veneilyllisesti tänä päivänä ei tapahtunut yhtään mitään. Vene seisoi lähinnä hotellinamme Tallinnan satamassa. Old City Marinaa voi suositella hyvänä venesatamana muille veneilijöille paristakin syystä. 1. Satamalla on tosi keskeinen sijainti kävelymatkan päässä keskustasta. 2. Palvelut sataman ympärillä ovat kattavat, jos ajattelee mitä perussuomalainen poro kaupungista nyt yleensä ottaen ostaa. 3. Satamalla oli kiva aurinkoterassi ja toisaalta kiva lounge-tila veneilijöiden käyttöön sateisille päiville. Miinuspuolena laskuttavat 30e/yö, eli hinnat ovat Suomen keskivertoa kalliimpien vierassatamien tasoa. Päivän mittaan shoppailtiin Virukeskuksessa ja illallistettiin Balthasar-nimisessä ravintolassa. Ravintolan erityislautanen ”Baltasar Special” (28e) on kokemisen arvoinen. Naudan sisäfile kypsyy loppuun tulisella valurautalautasellaan ruokailijan edessä. Kypsänkin piffin ystävät voivat huoletta tilata lihansa mediumina, sillä hetken päästä liha tosiaan on kypsää. Tänä iltana emme jaksaneet discoilla mutta löysimme kivan vesipiippujälkkäripaikan, josta muutaman henkäyksen ja tuopillisen jälkeen nukkumaan käytiin hyvinkin varhain – siis kaikki muut paitsi matruusi Koskinen Turusta, joka riekkui jo toisen perättäisen yönsä kaupungin vibrantissa sykkeessä.

12.8.2012 VÄHÄN EPÄONNEA JOTA SEURASI MAHTAVA VENEILYKOKEMUS

Aamupalat kietaistuamme ja viimeiset tulijaiset shoppailtuamme olimme valmiita kotimatkalle klo 13.00 nurkilla. Pettymys oli suuri kun huomasimme parin päivän satamassaolon syöneen veneen kolme akkua nollille maasähköstä huolimatta. Myös ns. käynnistysakku, joka ei pitänyt olla lainkaan käytössä, oli syystä tai toisesta tyhjentynyt. Ilkka sanoutui irti Ms Split Potin muonavahvuudesta tässä kohtaa ja hyppäsi Linda Linen kyytiin kotimatkalle. Tässä vaiheessa tuli talven aikana ostettu ja asennutettu akkulaturi tarpeeseen. Latasimme akkuja noin 45 minuuttia ja sitten päästiin matkaan.

Keli oli lähes pläkä, eli rasvatyyni. Voisi sanoa että Itämeri velloi todella aavemaisesti ilman aallon aaltoa. Sää oli aurinkoinen ja lämmin muutenkin, joten luvassa oli miehistölle hieno ylitys. Vene kulki astetta pienemmillä kierroksilla silti 2-3 solmua nopeammin kuin tultaessa täysin tyynen kelin ansiosta. Ylitettyämme kansainvälisen laivaväylän turvallisesti, ollen kuitenkin vielä lähes rannattomilla maisemilla, saimme päähän ajatuksen pulahtaa uimaan suloiseen Itämereemme ilman rihman kiertämää, eli nakuina. Olo oli varsin surrealistinen hypätessäni Split Potin keulakannelta pää edellä keskelle rannatonta merta ihmettelemään elämää. Tässä huomasi miten meri voi olla niin erilainen eri säillä. Useimmiten tätä ei nimittäin keskellä avomerta pääse harrastamaan. Nyt ympäristö tuntui täysin turvalliselta ja lämpöiseltä, uimaan kutsuvalta. Koko kolmehenkinen miehistömme kävi plutaamassa. Päätin vakaasti että tämä on koettava vielä joskus tulevaisuudessa uudelleen ja paremman ajan kanssa. Kesässä on ehkä 1-3 päivää jolloin on täysin tuuletonta ja lisäksi lämmin autinkoinen sää suorittaa vastaava avomeriuinti. Harvinaista herkkua siis.

Kaikenkaikkiaan Suomenlahden ylitys mennen-tullen oli yksi kesän mieleenpainuneimpia veneilykokemuksia. Suomenlahti on erilainen eteläpuoleisilta osiltaan. Erikoista suomiveneilijälle on se, että kun ajat satamasta pois olet käytännössä suojattomalla avomerellä heti. Paljoa saaria siellä ei ole tutustuttavaksi mutta ehkäpä joku kesä voisi ajella rantaviivaa myötäillen Saarenmaalle ja ehkäpä Pärnuun asti ajan kanssa.

Kiitokset kaikille tästä keikasta!

t. Tomi

Lokitiedot

Kippari(t)
,
Miehistö
,
Tuuli
Heikko tuuli, 0-3 m/s
Kohtalainen tuuli, 4–7 m/s
Navakka tuuli, 8–13 m/s
Pilvisyys
Selkeää
Puolipilvistä
Verrattain pilvistä
Veden lämpötila
16-18 °C
Kohteet
,
Alueet
Viro
Avainsanat
, , , ,
Tallinna - Helsinki -välin vastaantulijoita
Uimatauko keskellä Suomenlahtea, Tallinna - Helsinki
Uimatauko keskellä Suomenlahtea, Tallinna - Helsinki
Uimatauko keskellä Suomenlahtea, Tallinna - Helsinki
Uimatauko keskellä Suomenlahtea, Tallinna - Helsinki
Uimatauko keskellä Suomenlahtea, Tallinna - Helsinki
Uimatauko keskellä Suomenlahtea, Tallinna - Helsinki
Uimatauko keskellä Suomenlahtea, Tallinna - Helsinki
Uimatauko keskellä Suomenlahtea, Tallinna - Helsinki
Helsingin Matala näkyvissä, Tallinna - Helsinki
Tallinkin aaltoja tyynessä, Tallinna - Helsinki
Vastaantulija Tallinna - Helsinki -välillä
Tallinna - Helsinki -cruisailua tyynessä
Tallinna - Helsinki -cruisailua tyynessä
Tallinna - Helsinki -cruisailua tyynessä
Tallinna - Helsinki -cruisailua tyynessä
Tallinna - Helsinki -cruisailua tyynessä
Tallinna - Helsinki -cruisailua tyynessä
Juhani Tallinna - Helsinki välillä
Tallinna - Helsinki tyynessä
Tallinna - Helsinki tyynessä
Tallinna - Helsinki
Tallinna - Helsinki -cruisailua tyynessä
Tallinna - Helsinki -cruisailua
Tallinnasta poistumassa
Risteilijä lähdössä Tallinnasta
Juhani Tallinna - Helsinki -välillä
Juhani Tallinna - Helsinki -välillä
Tallinnan satamasta lähdössä
Tallinnan satama-altaassa
Tallinnan vierasvenesatama
Huvipursi Tallinnan satamassa
Old City Marina, Tallinna
Split Pot Old City Marinassa, Tallinna
Old City Marina, Tallinna
Old City Marina, Tallinna
Old City Marina, Tallinna
Old City Marina, Tallinna
Ravintola Balthasar, Tallinna
Ravintola Balthasar, Tallinna
Tallinna
Old City Marina, Tallinna
Ilkka, Juhani ja Tomi, Old City Marina, Tallinna
Split Pot, Old City Marina, Tallinna
Ilkka ja Split Pot, Old City Marina, Tallinna
Saapumassa Tallinnaan
Sota-alus Tallinnan satamassa
Naissaari, Viro
Naissaari, Viro
Tomi, Ilkka ja Juhani, Naissaari, Viro
Naissaari, Viro
Naissaari, Viro
Naissaari, Viro
Naissaari, Viro
Naissaari, Viro
Naissaari, Viro
Naissaari, Viro
Naissaaren satama, Viro
Helsinki - Naissaari, Viro
Ilkka Suomen ja Eestin välillä
Helsinki - Naissaari
Kapteeni Mäkinen, Helsinki - Naissaari