Laita Javascript päälle!

Split Pot goes put put (Tukholma – Hanko)

Maanantainen aamu Den Kungliga Motorbåt Klubbenilla, Tukholman sydämessä avautui aurinkoisena ja tyynenä. Kapteeni Mäkinen kömpi ylös Split Potin midcabinista sotilaallisen särmästi kello 08.00 ja keitti normaalia tymäkämmät aamukahvit. Potin ulkoilmasalongissa nautitun varsin kattavan aamiaisen jälkeen viimeistelin veneen edellisillalla aloitetun siistimisen uutta miehistöä varten. Perhereissulla sadeveden ja painovärin yhteispelillä kiinni tarrautunut kuva Strängnäsin esitteen kannesta pysyi sitkeästi kipparin komentoistuimessa kiinni, kolmannesta jynssäysyrityksestä huolimatta. Kipparinpenkkiä ja moottiritilaa lukuunottamatta paatti huokui puhtautta ja oli valmis vastaanottamaan uuden miehistönsä paluumatkaa varten.

Hieman ennen kello 11.00 sain puhelun aluksen toiselta päälliköltä. Uuden miehistön taksi lähestyi satamaa, ja he pyysivät tavaroiden kantoapua venesataman ylipitkää laituria silmällä pitäen. Yllätykseni oli aika lailla täydellinen kun laiturin alkupäässä odotti kolme kireestä kantapäähän vitivalkoisiin merimiesasuihin sonnustautunutta merimiestä asennossa seisten. Sanoisin että näky huvitti lisäkseni muutamaa muutakin ohikulkijaa ja veneilijää. Tuomas ja Janne olivat sonnustautuneet matruusin asuihin ja Simolla oli yllä komentajakapteenin tunnuksin varusteltu merikapteenin puku. Miehistö oli lievästi sanottuna provosoitunut omasta, pari viikkoa takaperin, päälleni vetämästä kipparin asusta. Käsi maassa muutaman minuutin naurettuani siirryimme runsaiden kantamusten kanssa veneelle nauttimaan tervetuliasnapsut.

Ennen köysien irroittamista viimeistä kertaa tämän maineikkaan klubin laiturilta kävi miehistö vielä suorittamassa ostosreissun lähikauppaan. Tomi teki sillä aikaa tilaa jääkaappiin ja veti päälleen oman, enää korkeintaan förstin arvon suovan merimiespuvun päälleen. Pian putputtelimmekin jo veneen 7 solmun maksimivauhtia Tukholman ytimestä kohti koillista. Päivän määränpääksi valittiin Furusundin vierassatama, josta Tomi oli saanut suositukset ja jossa Mälaren-järveltä tutuksi tullut Pro Marina ylläpitää vierassatamaa.

Matkalla suoritimme Vaxholman kohdalla juhlallisen ohimarssin miehistön seistessä asennossa Split Potin keulakannella. Saimme osaksemme rannalla seisseiden turistien aplodit sekä satamassa olleen höyrylaivan äänitervehdyksen. Vaxholmasta matkaa noin tunnin verran eteenpäin taitettuamme meitä vastaan tuli Silja Festival, jota niin ikään tervehdimme merimiehen kunniakkaalla tavalla asennoissa. Myös Silja päästi jykevästä torvestaan kumisevan tervehdyksen, johon me vastasimme omallamme. Tässä yhteydessä mainittakoon että Viking Linen alus ei noteerannut tervehdyksiääme lainkaan, jota syvästi paheksuimme. Tulevaisuudessa M/S Split Potin miehistö käyttää siis oman aluksensa ulkopuolisena kulkuvälineenä mieluummin Tallink Groupin merimiesystävällisempiä palveluita.

Matkalla pidettiin pikainen uimastoppi ja Furusundin puolityhjään satamaan saavuttiin vasta iltasella. Nälkäinen miehistömme päätti aterioida tyylikkäässä À la carte carte -ravintolassa. Vaihtoehtona olisi kyltin mukaan ollut myös pizzeria. Maukkaiden, tosin lompakkoa nirhaisseiden hampurilaisaterioiden (paitsi Jannella kalakeittoa) jälkeen siirryttiin takaisin veneelle musiikin ja yleisen seurustelun merkeissä. Satamassa tarjolla olleeseen saunaan eivät paukkumme enää riittäneet. Furusund on perusmukava paikka vierailla. Tosin mitään todella erityisen suositeltavaa vierailuperustetta emme kuitenkaan löytäneet. Pro Marinan satamissa on aina takuuvarmat toimivat peruspalvelut ja Furusundin satamalla hyvä sijainti ilman reitiltä poikkeamisia. Siinä mielessä yöpyminen täällä palveli tämän kertaista tarkoitustamme loistavasti.

 

Tiistainen legimme oli edellistä noin 3 x lyhyempi. Tavoitteenamme oli saada hyvät lähtöasetelmat keskiviikon Ahvenanmeren ylitykselle. Arholman suurehko saari toimi tähän tarkoitukseen sijaintinsa puolesta erinomaisesti. Saaren ympäristöstä löytyi myös huomattava määrä luonnonsatamia, johon olisi voinut ankkurin heittää ja nauttia yksityisyydestä. Parkkeerasimme kuitenkin retkisatamaksi merkattuun laituriin, jonka palveluina mainittakoot grillipaikka, roskikset, puucee, septintyhjennyslautta ja sauna, joka tosin jäi täälläkin ajan selittämättömän katoamisen vuoksi kokeilematta.

Itse saari oli poikkeuksellisen positiivinen yllätys. Noin 4 – 5 kilometrin kävelylenkillä näimme ruotsalaista saaaristolaisidyliä kauneimmillaan maatalojen ja paikallisen ympärivuotisen huvila- ja omakotiasutuksen muodossa. Muuta mainittavaa nähtävää saarelta löytyy muiden muassa kirkko, tuulimylly, parikin eri kesäkahvilaa, yhteysaluksen satama, kauppa ja kylmän sodan aikana rantakallioille rakennettu tykistöpatteristo, jossa oli muutama tykkiputki vielä jäljellä. Säätietoja kurkistelimme sen verran päivän ja illan aikana, että varmistuimme parhaan Ahvenanmeren ylityksen olevan keskiviikkona iltapäivällä.

 

Keskiviikkona suuren meren ylitykseen uskaltauduttiin jo klo 10.45. Avomeri avautuu Arholmasta lähdettäessä hyvinkin pikaisesti muutaman suojaavan luodon ja saaren takaa. Edellisenä päivänä ja yöllä puhaltaneet tuulet olivat asettuneet miedolle tasolle. Suurimmillaan noin 1,5 metriset eteläpuolelta tulevat vanhat loivat mainingit keikuttivat hölkkäysvauhtia etenevää venettämme kuitenkin sen verran että horisontin katseluun oli syytä keskittyä. Tulomatkalla meren ylitys vei meiltä noin tunnin verran aikaa plaanaamalla. Paluumatkan vauhdilla sama etäisyys taittui noin neljässä tunnissa. Positiivista oli paluumatkalla huomata, etteivät gsm puhelimet jääneet missään vaiheessa kokonaan katvealueelle. Tosin kaikilla taisi olla kenttää vain yhden palkin verran keskellä selkää, joten arveluiden varaan jää olisiko mahdollisessa hätätilanteessa puhelut kuitenkaan onnistuneet. Kumiveneemme oli Tukholmasta saakka ollut köytettynä perälautaamme kiinni. Päätimme tyhjentää sen vasta Maarianhaminassa. Jonkinlaisen psygologisen turvallisuuden tunteen lisäyksen saimme myös siitä. Ehkäpä tärkein turvallisuustekijä oli myös Simon näppärin sormin kunnostama VHF radio. Liikennettä selällä ei juurikaan näkynyt. Muistini mukaan yksi purjevene, yksi rahtilaiva ja pari matkustajalauttaa koko matkalla havaittiin, nämäkin usean mailin päässä. Oma reittimme kulki lauttaliikennettä selkeästi pohjoisempana. Maarianhaminan Itäsatamaan saavuttiin noin 16.30 aikoihin. Edellisellä käynnillä tästä Itämeren todennäköisesti suurimmasta huvivenesatamasta oli vaikeaa löytää vapaata paikkaa. Nyt satama vaikutti lähes autiolta täyttöasteen ollessa noin 20-25%. Totesimme kuumimman veneilykauden olevan todellakin ohitse tämän kesän osalta, vaikkakin elimme vasta elokuun ensimmäistä kokonaista viikkoa. Maarianhaminassa nautimme alkuun erinomaiset Pizzat sataman tuntumasta, merenrannalta löytyneestä Pizzeriasta. Vedimme vaihteen vuoksi päällemme uudelleen vitivalkoiset verimiesasut ja ryhdyimme viihdyttämään itseämme, paikallisia ja muita turisteja oikein kunnolla. Trubaduristi viihdytti meitä kaupungin keskustasta löytyneessä rock-henkisessä terassi-yökerhossa. Habituksestamme johtuen saimme kuulla mm. biisit ”In the Navy, YMCA, ja Irish Rower”, joiden tahdissa pääsimme pistämään jajalla koresti. Yön pikkutunnit vastaanotimme Arkipelagin yökerhossa hilpeyttä herätellen. Useat tulivat kisajuomien rohkaisemina kyselemään aluksemme nimeä. Yllätys oli monelle kova kun kuulivat meidän palvelevan 27 jalkaisella moottoriveneellä =)

 

Torstaina lounasaikaan jätimme Maarianhaminan taakse ja suuntasimme kaakkoon kohti Kökaria. Matka taittui väsymystä potevan miehistön ja ainakin allekirjoittaneen univajeita paikkaillessa. Meriturnauskestävyys alkoi itsessäni näkyä jo selkeästi lisääntyneenä aamuärtyisyytenä, joka onneksi aina puoleen päivään mennessä oli selätetty. Matkalla pidettiin jälleen puhahdustauko moottorin pöristellessä tyhjäkäyntiä.

Ennen sujahtamista Kökarin saaren uumeniin piipahdimme Källskar-nimisellä saarella tutustumassa. Saaresta on paljon puhuttu veneilypiireissä ja kirjoitettu artikkeleissa, joten arvelimme sen olevan käymisen arvoinen kohde. Eikä arviot osuneet väärään. Simo oli valmis tihkusateisesta säästä huolimatta rankkaamaan saaren kaikista käydyistä paikoista sijalle numero 3, heti Björkön ja/tai Jurmon jälkeen. Tämä on saarelta melkoinen suoritus sillä kun lokimme käyntikohteita katselee pikaisella silmäyksellä ja huomaa niitä olevan toista sataa kappaletta.

Erityisen saaresta tekee sen lukuisat, miehekkään kokoiset sikin sokin olevat kalliolohkareet, karunkauniit kivikot, voimakkaan kumpuileva maasto ja länsikyljeltä esteettömän avoin merimaisema. Saarella on aikanaan puuhastellut eräs vapaaherra, joka on rakentanut kivistä saareen melkoisia rakennelmia padon, aitojen, piensataman ja omalaatuisten rakennusten muodossa. Muumisatujen äiti Tove Jansson on kuulemma vieraillut saarella vapaaherran vieraana ja ihaillut maisemia vuolaasti. Valitettavasti visiittimme saarella jäi parin tunnin mittaiseksi ja lähtöämme vauhditti yltyvä sade. Källskäriltä palasimme muutaman mailin pohjoiseen, josta sitten suuntasimme Tomille jo edelliskesältä tuttua katkoviivareittiä Kökarin Karlby-vierassatamaan yöksi.

 

Perjantai avautui meille tuulisena. Onneksi emme saaneet niskaan pahempia sateita. Tuulten viuhuessa päätimme kuitenkin pitää välipäivän ajelusta ja nauttia Kökarista kokonaisen vuorokauden. Lounaan jälkeen luvassa oli urheilutuokio, joka käsitti Jannelle ja Simolle tunnin juoksulenkin. Tomille ja Tuomakselle taas vastaavan mittaisen kävelylenkin.

Lenkkien jälkeen otimme toisistamme mittaa kesän mittavimpien saariolympialaisten merkeissä. Lajeja oli ennätysmäärä: 1 Jalkapallo (Tomi & Simo vs Janne & Tuomas). J&T onnistuivat kuittaamaan tästä tiimivoiton. Toinen laji oli keinuhypyt, jonka Janne vei nimiisä. Kolmantena heittelimme koripallolla vapaaheittoja. Tässä lajissa Tomi oli vahvin. Neljäntenä mittelönä oli kiven tarkkuusheitto, jossa Jannen käsi/silmä-yhdistelmä oli toimivin. Viidentenä frisbeegolf, jossa Tuomas oli taidokkain. Kuudentena testattiin jalkapallogolf,  joka oli selkeästi Tomin laji. Viimeisen lajin, minigolfin voiton kuittasi Tuomas. Lajien loppupisteissä Tomi sai piste-enemmistö turvin itselleen suurimman 3000 pelimerkin stäkin illan pokerifinaaliin. Simo jäi lämmittelylajien pisteissä viimeiseksi ja joutui aloittamaan pokerin takaa-ajajan asemista heikoimmalla, 1500 pelimerkin stäkillä. Tomi menetti kuitenkin malttinsa ja pelimerkkinsä pian muille pelaajille ja tippui pelistä saaden niskaansa ensimmäisen putoajan bonuksena myös astioiden tiskausnakin. Voittajaksi selviytyi yllättäen heikoimmista asemista liikkeelle lähtenyt Simo ”Ziigmund” Vunneli. Olympiapäivän kääntyessä illan puolelle nautimme sataman saunan löylyistä sekä grillasimme itsellemme varsin maistuvan nyyttiherkkuillallisen.

 

Lauantaina matkantekoon käytiin melko pikaisesti aamiaisten jälkeen. Osa miehistöä päätti nauttia ateriansa satamassa olevassa hotellissa. Suuntana oli Björkön kuvankaunis saari. Matkalla tehtiin stoppi Utössä, jossa olimme kylkikiinnittäytyneenä vanhaan luotsilaituriin. Saaressa nautittiin lounasbuffa hotellissa, joka ennen toimi armeijan kasarmirakennuksena. Maankuulujen nähtävyyksien pikabongauksen jälkeen vene ajettiin Björkön suojaiselle lahdelle. Björkö on aarre, johon allekirjoittanut haluaa palata kerta toisensa jälkeen uudelleen.

Saarikierrosta ei tällä kertaa ollut aikaa tehdä. Niin merkillistä kuin se onkin, niin myös uiminen kauniissa sisäjärvessä jäi väliin tälläkin kertaa. Tästä saan syyn pyrkiä saarelle vielä uudelleen ja uudelleen.

 

Sunnuntaina matkaan oli lähdettävä aamuvarhain. Syynä tähän oli reissun viimeiseksi jäänyt pitkä legi, jonka määränpäässä veneemme hovikorjaaja odottelisi meitä trailereineen klo 16 aikoihin. Tätäkin matkaa halki saaristomeren näyttävimpien seutujen voisi kuvailla tänne lokiin tuhansilla kauniilla adjektiiveilla. Kiteytettynä alue on osa maailman vaikuttavinta saaristoa. Jos ei usko, niin on parempi käydä asia itse toteamassa paikan päällä.

Määränpäähän, eli Hangon Itäsatamaan saavuttiin jopa tuntia ennen edellispäivän arviota. Olimme siivonneet veneen kätevästi jo matkalla, joten Hangossa meille jäi aikaa nauttia klassisesta pizzasta ja reissun viimeisistä mallasjuomista. Hangosta matka kohti Veikkolaa taittuikin sitten parhaimmillaan jopa 60 solmun nopeudella maanteitä pitkin. Oltuaan yhtäjaksoisesti liikenteessä yli kuukauden verran, pääsi vanha sotaratsumme, m/s Split Pot, ansaitulle levolleen ja huolto/korjaustoimiin lämpimään ja tuttuun halliinsa.

Hieno reissu! Pitkällä oltiin ja hitaasti tultiin takasin.

Lokitiedot

Kippari(t)
,
Miehistö
,
Tuuli
Heikko tuuli, 0-3 m/s
Kohtalainen tuuli, 4–7 m/s
Navakka tuuli, 8–13 m/s
Pilvisyys
Selkeää
Puolipilvistä
Pilvistä
Sadetta
Veden lämpötila
16-18 °C
Kohteet
, , , , , , , ,
Alueet
Ahvenanmaa, Hanko, Kemiönsaari, Länsi-Turunmaa, Ruotsi, Suomi
Avainsanat
, , , , , , , , , , , , , , , ,
Miehistö lähtövalmiina Tukholman Kungliga Motobåt Klubbenilla
Kapteeni Mäkinen ja edessä oleva piitkä putputtelu Hankoon
Viikinkivene Tukholman edustalla
Matruusi Kataila hyödyntää lepohetken
Matkanteko on rankkaa myös miehistölle
Vaxholmenin kohdalla miehistö joutui tervehdyshommiin
Taakse jäi hiljainen Vaxholm
Kapteeni Vunnelin ajoasento
Tuomaksen ajovuoro
Kapteenit lepovuorossa, navigoijana Tuomas
Matruusi Torikka
Kuskin vaativa ja rankka pesti
Miehistön kokous takakannella
Epäilyttävän hilpeältä vaikuttava miehistömme
Kapteenien virallista tervehdystämme seurasi SIljan tuuttaustervehdys, johon tietysti vastasimme
Silja jatkoi matkaansa Tukholmaa kohti
Silmiinpistävän kuolleeksi kakittu saari Tukholman saaristossa
Kuumuuden pakottama uimapysähdys Tukholman saaristossa
Vetten päällä seisova Kapteeni Vunneli
Merimetsojen kakkatuhoja
Tukholman saaristoa
Furusundissa oli tilaa
Matruusit nukkuvat armeijasta opitulla formaatilla aina kun siihen tarjoutuu mahdollisuus
Furusundin vierassataman kyljessä oli tankkauspiste
Kapteeni Mäkinen Furusundissa
Kapteeni Vunneli Furusundissa
Matruusi Torikka Furusundissa
tukholma-hanko-28-furusund-janne
tukholma-hanko-29-furusund-janne
tukholma-hanko-30-furusund-janne
tukholma-hanko-31-furusund-miehisto
tukholma-hanko-32-furusund-simo
tukholma-hanko-33-furusund-miehisto
Furusund vierassatama, Tukholman saaristo
Furusunds Vårdshus -ravintola/majatalo
Vårdshusin antimia
Furusunds Vårdhusin erinomainen hampurilainen
Silja ohittaa Furusundin vierassataman
tukholma-hanko-39-furusund-silja
tukholma-hanko-40-furusund-silja
tukholma-hanko-41-furusund-silja
tukholma-hanko-42-furusund-vardshus
tukholma-hanko-43-furusund-tallink
tukholma-hanko-44-furusund-purjelaiva
Jatkoimme Arholmaa kohti, ja laivatrafiikki jatkuu
tukholma-hanko-46-furusund-arholma-purjevene
tukholma-hanko-47-furusund-arholma-matka
Arholman retkisatama Ahvenanmeren reunan tuntumassa
Split Pot miehistöineen saapui Arholmaan
tukholma-hanko-50-arholma-ranta
tukholma-hanko-51-arholma-satama
tukholma-hanko-52-arholma-matkailutila
tukholma-hanko-53-arholma-matkailutila
tukholma-hanko-54-arholma-matkailutila
tukholma-hanko-55-arholma-kirkko
tukholma-hanko-56-arholma-maisema
Pooki, Arholma, Ruotsi
Arholman komea pooki
tukholma-hanko-59-arholma-pooki
tukholma-hanko-60-arholma-pooki
Arholman tanssilavan viehättävä terassi
tukholma-hanko-62-arholma-kauppa
tukholma-hanko-63-arholma-kauppa
tukholma-hanko-64-arholma-kyla
tukholma-hanko-65-arholma-puu
Arholman patteristo
tukholma-hanko-67-arholma-maisema
tukholma-hanko-68-arholma-tykki
tukholma-hanko-69-arholma-maisema
tukholma-hanko-70-arholma-talo
tukholma-hanko-71-arholma-polku
tukholma-hanko-72-arholma-kalamatto
Alkamassa oleva Ahvenanmeren ylitys
Tomi Ahvenanmerta ylittämässä
tukholma-hanko-75-arholma-maarianhamina-matka
Ainut Ahvenanmeren ylityksellä havaittu toinen alus
Tomi pizzalla Maarianhaminan Pub Niskassa
Maarianhaminan Pub Niskan ahtaampia istumapaikkoja
tukholma-hanko-79-maarianhamina-simo-tomi-pub-niska
tukholma-hanko-80-maarianhamina-tomi-pizza-niska
tukholma-hanko-81-maarianhamina-tuomas
tukholma-hanko-82-maarianhamina-tomi
tukholma-hanko-83-maarianhamina-tuomas
tukholma-hanko-84-maarianhamina-split-pot
Split Potin miehistö kävi tarkistamassa Maarianhaminan yöelämää
tukholma-hanko-86-maarianhamina-satamaravintola
tukholma-hanko-87-maarianhamina-miehisto
tukholma-hanko-88-maarianhamina-ravintolalaiva
tukholma-hanko-89-maarianhamina-kallskar
tukholma-hanko-90-maarianhamina-kallskar-matkalla
tukholma-hanko-91-maarianhamina-kallskar-matkalla
tukholma-hanko-92-maarianhamina-kallskar-matkalla
tukholma-hanko-93-maarianhamina-kallskar-matkalla-uimahyppy
tukholma-hanko-94-maarianhamina-kallskar-matkalla-uimahyppy
tukholma-hanko-95-maarianhamina-kallskar-matkalla-seawind
tukholma-hanko-96-maarianhamina-kallskar-matkalla-janne
tukholma-hanko-97-maarianhamina-kallskar-matkalla-janne
tukholma-hanko-98-maarianhamina-kallskar-matkalla-purjevene
tukholma-hanko-99-maarianhamina-kallskar-matkalla-maisema
Kökärin eteläpuolella sijaitseva karu Källskär oli mahtava vierailukohde
Källskärin korutonta maisemaa
tukholma-hanko-102-kallskar-kivikko
tukholma-hanko-103-kallskar-saari
tukholma-hanko-104-kallskar-saari
tukholma-hanko-105-kallskar-vanha-laituri
Källskärin vapaaherran saarelle istuttamia hankintoja
tukholma-hanko-107-kallskar-vapaaherran-tila
tukholma-hanko-108-kallskar-kallio
tukholma-hanko-109-kallskar-kallio
Källskärin vapaaherran upea hirsimökki ja kivistä raivattu puutarha
tukholma-hanko-111-kallskar-puutarha
Källskärin puutarha oli täynnä kookkaita hämähäkkejä
tukholma-hanko-113-kallskar-puutarha
tukholma-hanko-114-kallskar-puutarha
tukholma-hanko-115-kallskar-hirsimokki
tukholma-hanko-116-kallskar-hirsimokki
tukholma-hanko-117-kallskar-huvimaja
tukholma-hanko-118-kallskar-luonto
tukholma-hanko-119-kallskar-sauna
tukholma-hanko-120-kallskar-kyltti
tukholma-hanko-121-kallskar-polku
Split Pot Källskärin parkkipaikalla
Split Pot saapui Kökärin Karlbyhyn
Karlby, Kökär, vierassatama
Karlby, Kökär
tukholma-hanko-126-kokar-karlby
tukholma-hanko-127-kokar-karlby
tukholma-hanko-128-kokar-karlby
tukholma-hanko-129-kokar-uto-matkalla
tukholma-hanko-130-kokar-uto-matkalla
tukholma-hanko-131-kokar-uto-matkalla
tukholma-hanko-132-kokar-uto-matkalla
Utö edessä
Utön sympaattisia liikennemerkkejä
Utö Havshotel
Utön hotellin ruokasalia
tukholma-hanko-137-uto-rakennus
tukholma-hanko-138-uto-venevaja
tukholma-hanko-139-uto-wtf-merkki
Utö, majakka
tukholma-hanko-141-uto-majakka
Majakka, Utö
tukholma-hanko-143-uto-maisema
tukholma-hanko-144-uto-maisema
tukholma-hanko-145-uto-maisema
tukholma-hanko-146-uto-maisema
tukholma-hanko-147-uto-kauppa
Tomi ja Utön kirkko
Miehistö Utön kirkossa
tukholma-hanko-150-uto-kirkko
tukholma-hanko-151-uto-kirkko
Utön suomen eteläisin kylä
tukholma-hanko-153-uto-kyla
Utö satama
Utö laituri, vieraslaituri sijaitsee oikealla laidalla
Venevajat, Utö
Split Pot, Utö
tukholma-hanko-158-uto-vieraslaituri
tukholma-hanko-159-uto-bjorko-matkalla-laiva
tukholma-hanko-160-uto-bjorko-matkalla
tukholma-hanko-161-uto-bjorko-matkalla
tukholma-hanko-162-uto-bjorko-matkalla
tukholma-hanko-163-uto-bjorko-matkalla
tukholma-hanko-164-uto-bjorko-matkalla
tukholma-hanko-165-uto-bjorko-matkalla
Split Potin paluu legendaariselle Björkön saarelle
Janne ja Björkön järvi
Järvi, Björkö
Björkö maisemapaikka
tukholma-hanko-170-bjorko-maisemapaikka
tukholma-hanko-171-bjorko-maisemapaikka
tukholma-hanko-172-bjorko-maisemapaikka
tukholma-hanko-173-bjorko-maisema
tukholma-hanko-174-bjorko-maisema
tukholma-hanko-175-bjorko-maisema
tukholma-hanko-176-bjorko-janne
tukholma-hanko-177-bjorko-maisema
tukholma-hanko-178-bjorko-maisema
tukholma-hanko-179-bjorko-grillipaikka
Björkön auringonlasku
tukholma-hanko-181-bjorko-maisema
Björkö - Hanko taitettiin uskomattoman upeassa aamukelissä
Björkö - Hanko -matkalla
tukholma-hanko-184-bjorko-hanko-matkalla
tukholma-hanko-185-bjorko-hanko-matkalla
tukholma-hanko-186-bjorko-hanko-matkalla
tukholma-hanko-187-bjorko-hanko-matkalla
Split Pot perillä Hangossa
Tuomas perillä Hangossa, arki lähestyy ja kesä päättyy
Classic PIzza restaurant, Hanko
Split Pot nykäistiin ylös Hangossa, ja loppumatka taitettiin kumijaloilla