Laita Javascript päälle!

Kolme merta ja neljä seiloria

Omistajaperheiden lomailtua kuukauden päivät Baltiassa oli aika kääntää keula kohti pohjoista ja kotisatamaa. Split Pot oli jätetty Kihnun saaren venesatamaan muutamaksi edelliseksi yöksi (to-la). Tomi palasi veneelle päivää ennen uutta ja tuoretta miehistöä (Simo+Tommi+Ilkka), joka saapui Kihnuun Reet-autolautan kyyditsemänä Pärnusta sunnuntai iltana klo 20.30 ennennäkemättömän kovalla energialla ladattuna. Pikaisten tervetuliaismaljojen jälkeen pääsimme saunomaan Kihnun sataman moderniin saunaan. Tommi kävi myös testaamassa saunan takana olevan levätäytteisen ”uimarannan”. Kokeneet kipparit kömpivät yksi toisensa jälkeen nukkumaan illan/yön edetessä mutta reissujännistystä poteneet uudet matruusit purkivat selkeää ylilataustaan aina auringon nousuun saakka.

Maanantai 27.7. Kihnu – Heltermaa

Aamu valkeni Kihnun saarella kohtalaisen tuulisissa merkeissä. Säätiedotusten mukaan ajamaan lähteminen kanatti jätää myöhemmälle iltapäivälle, joten kerkesimme syömään aamupala/lounaat keskellä kihnun saarta sijaitsevassa viihtyisässä ravintolassa sekä tekemään juoma/muona täydennystä saaren pikkukaupassa. Säät tulevalle viikolle näyttivät voimistuvaa tuulisuutta, joten päätimme ajella pitkiä päiväosuuksia alkuun, jotta Suomenlahti kerettäisiin ylittämään reissun alkupuolella. Ensimmäinen legimme alkoi Riian lahden koilliskulman ylityksellä ja Muhun saaren kohdalta kohtisuoraan pohjoiseen yli Väinän meren.

Kipparit neuvotelivat pitkään kohteesta, joksi sitten valikoitui Hiidenmaalla sijaitseva Heltermaan satama. SL-satamaketjun ylläpitämään satamaan saavuttiin vasta myöhään illalla, klo 20-21 välissä. Nettisivuilta olimme tarkistaneet että satamassa on ravintola ja kauppa mutta kumpaakaan emme löytäneet. Myöskään saunaa satamaisäntä ei suostunut lämmittämään meille ja nämä olivat meille kyllä lieviä pettymyksiä. Itse satama oli moderni ja kauttaaltaan erittäin suojainen tehokkaan aallonmuurtajan ansiosta. Satamasta on lauttayhteys Eestin mantereelle ja illan mittaan katselimmekin usein satamassa pyörähtänyttä kookasta matkustajalaivaa.

Lähimpään kauppaan oli jopa 6 kilometrin matka, joten päätimme jättää kaupareissun seuraavalle päivälle ja Dirhamiin. Kertakäyttögrilli kypsensi meille maittavan leipä/makkaraillallisen ja nukkumaan käytiin edellistä iltaa huomattavasti rauhallisemmissa merkeissä, perinteeksi muodostuneen levyraadin jälkeen.

Tiistai 28.7. Heltermaa – Dirhami – Hanko

Herätys tapahtui sovitusti klo 10.00 jälkeen. Tiedossa oli melkoisen pitkä ajopätkä Hiidenmaalta Dirhamin kautta Hankoon. Heltermaalla tankattiin viimeisen kerran edullista eestiläistä dieseliä, jonka hinta maassa vaihteli 1,08-1,49 euron välillä (useimmiten 1,1-1,2e/l). Matkaan päästin vasta puolenpäivän aikaan, joten päätimme jättää Simon toiveissa olleen Vormsin saaren visiitin väliin ja nopeuttaa siten matkaa. Dirhamiin pysähdyttiin syömään lounasta ja käväisimme myös kävelymatkan päässä olleessa pienessä kaupassa ostamassa viimeiset tuliaiset kotisuomeen.

Suomenlahdelle uskaltauduimme hieman klo 15.00 jälkeen. Tarkoituksenamme oli poiketa tuulen niin salliessa Osmussaaressa, joka on näköyhteyden päässä Dirhamin satamasta Hangon suuntaan. Totesimme tuulen suunnan ja voimakkuuden olevan hieman liian haasteellinen Osmussaaren ainoata etukäteen bongattua laituria ajatellen, joten harmiksemme jouduimme tyytymään saaren länsirantojen tähystelyyn veneestämme käsin ohittaessamme saaren.

Suomenlahdella puhalteli itätuuli noin 7-8 metriä sekunnissa. Matka taittui tuulen voimakkuuteen nähden isohkossa aallokossa. Onneksi aallot tulivat lähes kohti suoraa sivulta, joten plaanaaminen ei tuottanut ongelmia. Pitkältä tuntuneen tovin saimme ajella kohti Suomea ennen kuin Hangon vesitorni alkoi pienenä pisteenä kajastamaan horisontin takaa. Pikkuhiljaa kotimaan rannat piirtyvät yhä selkeämin ja selkeämin verkkokalvoille ja tästä innostuneena päätimme laulaa lurauttaa maammelaulun kohtuullisella paatoksella jonka perään varmuuden vuoksi vielä Mikkihiiri merihädässä biisin. Hankoon saavuttiin reilun parin ajotunnin päätteeksi sinä 18.00 tienoilla ja tunelma kotimaahan pääsystä oli erityisesti kippareilla hieno. Oltiinhan sitä miltei koko kesä veneilty ulkomailla.

Hangossa rantauduttiin kaupungin edustalla olevaan saarisatamaan. Ensitöiksemme päätimme ottaa kunnon löylyt saaren hienossa saunassa. Saunojen jälkeen Ilkka kuittautui ulos aluksen muonavahvuudesta ja loppumatka jatkui siten kolmen seilorin voimin. Illalistimme Hangon Classic-pizzeriassa ja sen jälkeen ilta jatkui vielä muutaman yökerhon palveluista nauttien, ikävä kyllä lompakkoa kurittanein suomihinnoin.

Ke 29.7. Hanko – Fladalandet

Reissun lyhin päiväsiirtymä vei meidät Hangosta Fladalandetiin, Tammisaaren kansallispuistoon. Jo pari kesää aiemmin olimme yrittäneet rantautua tälle saarelle mutta kelien vuoksi jouduimme tuolloin jättämään saaren väliin. Fladalandet on erittäin kaunis saari ja tuntui mukavalta vaihtelulta Baltian vierasvenesatamille. Valmistimme saarella poikkeuksellisen hyvän grilli-illallisen sekä tehtiin pitkästä aikaa kattava saarikierros. Baltiassa täydellisiin saarikierroksiin kun useimmiten tarvittiin auto tai polkupyörä ja pari päivää aikaa.

To 30.7. Fladalandet – Golisnäs

Sateinen torstai sai suunnitellun luonnon sataman vaihtumaan lennossa Tomille jo tuttuun Golisnäsin vieraslaituriin. Tämä olikin sadepäivälle erinomainen valinta sillä mikään ei sateisena iltana maita paremmin kuin kunnon puulämmitteinen perinteinen sauna. Golisnäsissa grillattiin illalliset sekä pelattiin saariolympialaiset. Lajeina maantieto, kävyn tarkkuusheitto, kivi-paperi ja sakset sekä pokeri. Tomi dominoi olympialaisia sellaisella itsevarmuudella että jokaisessa lajissa kilpakumppaneille oli tarjolla vain hopea- ja pronssisijoja.

Pe 31.7. Golisnäs – Lauttasaari

Sää kävi entistä sateisemmaksi reissun viimeisenä päivänä. Ensimmäiset voimakkaat kuurosateet saimme niskaamme Porkkalan selällä. Myös näkyvyys oli paikoin vain 50-100 metriä. Uskalsimme kuitenkin plaanata veneellä maaliin, eli Lauttasaaren satamaan saakka, jonne saavuttiin iltapäivällä. Veneen perusteellisen siivouksen jälkeen totesimme pitkän kesälomareissun 17.6.-31.7. tulleen päätökseen. Tänä aikana veneellä ajeltiin ja asuttiin miltei päivittäin. Mieli on haikea mutta onnellinen. Onneksi on aina uusi veneilykesä! Kausi täällä pohjolassa saisi olla kyllä pidempi niin loma-aikojen kuin säidenkin suhteen!

Tomi

Lokitiedot

Kippari(t)
,
Miehistö
,
Tuuli
Heikko tuuli, 0-3 m/s
Kohtalainen tuuli, 4–7 m/s
Navakka tuuli, 8–13 m/s
Pilvisyys
Verrattain selkeää
Verrattain pilvistä
Pilvistä
Sadetta
Veden lämpötila
16-18 °C
Kohteet
, , , , ,
Alueet
Espoo, Hanko, Helsinki, Inkoo, Raasepori, Viro
Avainsanat
, , , , , , , , , , , ,
Reet-laiva kuljetti paluumiehistön Pärnusta Kihnuun, jossa Split Pot odotteli
Pärnu - Kihnu -välillä oli ajoittain lähes parimetristä vasta-aaltoa, joten välin taittaminen Reet-laivalla kävi hyvin
Aavanpuoleisen Pärnu - Kihnu -välin vähäisiä maisemia
Miehistö saapui Kihnuun täydessä latingissa. Ilo irtosi etenkin niillä, ketkä eivät olleet juuri viettäneet viikonloppua Pärnussa.
Kihnun tervetuliaisjuhlaillan jälkeinen aamupalahampurilainen
Saaren kyläkeskustaa, Kihnu
Kihnun sataman miljöötä
Miehistö Kihnussa ennen varsinaisen matkanteon aloitusta pohjoiseen
Kihnu, vierassatama ja toinen sen laitureista
Pieni tauko plaanaamisesta pitkällä Kihnu - Heltermaa -välillä.
Tomi hiljentymässä aavan Riianlahden maisemassa Kihnu - Heltermaa -välillä.
Vastaantulija Kihnu - Heltermaa -välillä.
Vauhdissa Kihnu - Heltermaa -välillä.
Tommi ja Ilkka Kihnu - Heltermaa -välillä.
Ilkka Kihnu - Heltermaa -välillä.
Tommi Kihnu - Heltermaa -välillä.
Saavuimme Heltermaan satamaan upeassa kelissä
Heltermaahan rantautumassa, Hiidenmaa
Heltermaa vierassatama, Hiidenmaa
Tomi ja Ilkka Heltermaan tylsähkössä vierassatamassa, Hiidenmaa
Split Pot Heltermaan vierassatamassa, Hiidenmaa
Lähes autiossa Heltermaan vierassatamassa piti olla todettua enemmän palvelutarjontaa, Hiidenmaa
Miehistö menossa tutkailemaan Heltermaan aution oloista EU-tukirahoitettua satamakompleksia
Merihenkistä koristelua, Heltermaa vierassatama, Hiidenmaa
Ravintola Kertakäyttögrilli oli onneksi avoinna ja jotakin varamuonaa löytyi käristymään, Heltermaa vierassatama
St. Ola -laiva peruuttelee Heltermaan vierassatamaan, Hiidenmaa
Hiiumaa -laiva tuli vastaan Heltermaa - Dirhami -matkalla
Rukkirahu -majakka ja matalarantainen pikkusaari Heltermaa - Dirhami -matkalla
Vähäistä veneliikennettä Heltermaa - Dirhami -matkalla
Dirhamin hiekkarantaa
Dirhami laituri-aallonmurtaja
Split Pot, Dirhami vierassatama
Dirhamin vierassataman viereistä hienoa hiekkarantaa
Dirhamin vierassataman ravintola-terassi
Dirhamin pieni kauppa löytyy noin 600 metrin päästä vierassatamaa
Jouduimme ohittamaan pistäytymissuunnitelmissa olleen Osmussaaren majakoineen tuulen käytyä kohtalaisesti idästä ainoa pikkulaiturin puolelta
Parin tunnin Dirhamista alkaneen ja kohtuullisen kuoppaisen ajelun jälkeen saavuimme Hangon upeaan vierassatamaan
Meren ylityksen jälkeen rantautumissiivu maistuu erityisen iloisesti. Hanko Itämeren Portti vierassatama saaressa.
Hanko, Suomen hienoimpiin kuuluva vierassatama Itämeren Portti
Näyttävää venekantaa, Hanko vierassatama Itämeren Portti
Hanko vierassatama Itämeren Portti
Suuri vierassatama Itämeren Portti sijaitsee saaressa aivan Hangon edustalla
Hanko Itämeren Portti, vierassatama saaressa
Ravintola Hangon Portti sijaitsee Itämeren Portti -vierassataman saaressa. Paikalle pääsee mantereelta myös yhteysveneellä.
Ravintola Hangon portti hampurilaiset, vierassatama Itämeren Portti
Kohtuullisen hyväksi tulkitsemamme hamnpurilaisannos, Ravintola Hangon portti, vierassatama Itämeren Portti
Maisemaa Hangon Itämeren portti -vierassataman saarelta.
Maisemaa Hangon Itämeren portti -vierassataman saarelta.
Hangon Itämeren portti -vierassataman ylellisiä veneitä ja Split Pot.
Hangon Itämeren portti -vierassataman veneitä
Hulppea 80-jalkainen alus parkkeerasi itsensä Split Potin viereen
80-jalkainen jahti ei ole suomalaisissa vierassatamissa tyypillinen vieras. Hangon Itämeren Portin vierassatamassa näitä voi bongata jos jossain.
Hanko - Fladalandet -matkalla oli pitkästä aikaa mukava puikkelehtia saariston mutkaisilla reiteillä Viron aavojen selkien jälkeen.
Tommi nauttii Suomen puolen saaristomaisemista Hanko - Fladalandet -välillä
Plaanailua Hanko - Fladalandet -matkalla
Suomesta Viron puolella ikävöimäämme kallioista saaristomaisemaa Hanko - Fladalandet -matkalla
Luoto Hanko - Fladalandet -matkalla
Purjevene Hanko - Fladalandet -matkalla
Purjevene Hanko - Fladalandet -matkalla
Purjevene Hanko - Fladalandet -matkalla
Fladalandet rantautumissiivu
Fladalandet ranta, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Fladalandet rantautumispaikkoja, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Fladalandetin laguunimaisia lahtia, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Split Pot ja naapurivene Fladalandetissa, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Yksi upeimmista rantautumiskohdista, Fladalandet, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Fladalandet laguuni, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Fladalandetin eteläpuolen maisemaa, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Tomi ja Tommi, Fladalandet, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Ruoanlaittohommissa, Fladalandet, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Kokkailua, Fladalandet, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Grillipaikka, Fladalandet, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Auringonlasku, Fladalandet, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Split Pot, Fladalandet, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Nuotiopaikka ja Split Pot, Fladalandet, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Split Pot illanvietossa, Fladalandet, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Komea Azimut Magellano 43 lipuu Fladalandetin ohi
Fladalandet - Golisnäs -matkalla
Golisnäs ja paluureissun viimeisen illan rantautumissiivu
Golisnäs retkisatama laituri ja purjeveneet
Saariolympialaiset, Golisnäs
Sateinen paluu Golisnäsistä Lauttasaareen
Sateinen paluu Golisnäsistä Lauttasaareen. Tästä alkoi taas arki.