Laita Javascript päälle!

Mäkisten pitkä kesälomaseikkailu Itämerellä

Tätä reissua oli odotettu ja odotukset olivat korkealla. Yllätys oli että ennakko-odotukset veneilyn mahtavuudesta ylittyivät!

Reissu alkoi Simon kirjaaman lokimerkinnän mukaan jo 17.7  (ks. Kasnäs-Trunso-Jurmo-Kasnäs 17.7-19.7). Kimppaveneily kahdella perheellä oli varsin mukava kokemus vaikkakin veneen kokorajoitukset 6:lla asukkaalla tulivat kyllä pariin otteeseen vastaan. 19.7. Simon miehistö (Simo, Anna ja Aaro) ajoivat uuden kipparin (Tomi) autolla takaisin ruuhkasuomeen ja oravanpyörään, jonka jälkeen alkoi perheemme suuri seikkailu. Seikkailumme eteni seuraavasti:

19 – 20.7. Kasnäs

Käytiin satamasssa olevassa ravintolan bufeessa syömässä lounaat. Lounasta voi suositella – oli varsin hyvä hinta/laatusuhde noin 15 euron investoinnille per naama. Napattiin yksi parhaista Joonaksen fotoista (ks.kuvat) täällä. Kuvassa J ruokailee lippis päässä virne naamalla. Käytiin myös hotellin kylpylässä Simon perheeltä saaduilla lipuilla.

20.7. – 21.7. Bolanskär/Duvholmsören

Aikeemme oli etsiä luonnon saari ilman palveluita ja muita ihmisiä, jostain saaristomeren kansallispuiston liepeiltä matkalla kohti Nauvoa, jossa yövyttäisiin tätä seuraava yö. Lähtöä tehtäessa Tomin äiti (Seija) sattui soittamaan ja kertoi heidän Aunt Cate veneensä löytäneen mahtavan luonnonsaaren Bolaskäristä ja sovittiin että sinne lähdetään heidän seuraksi. Matka taittui erinomaisessa kelissä. Tuuli n.4-5 m/s ja helteinen sää. Bolanskärissä vanhemmat olivat skautanneet meille hyvän ja syvän ankkuroitumispaikan saaren Pohjois-puolella olevasta lahdesta, aivan veneensä vierestä. Ankkurointi meni nappiin ja perillä meitä odotti rantakalliolle valmiiksi katettu pöytä kuohari mansikoineen. Joonasta tuntui homma kiukuttavan kovasti vaikka saikin isin ja äidin lisäksi kaksi uutta riivattavaa. Illalla tuuli voimistui ja kääntyi pohjoisen suunnalle, jolloin päivällä suojaisa lahti muuttui suojattomaksi. Tuulta luvattiin illasta alkaen 8-10 m/s joten yhdessä Papan (Aunt Caten kippari) kanssa päätettiin vaihtaa suojaisampaan luonnonsaareen, joka löytyikin Papan skauttaamisen jälkeen n. 2-3 km Pohjoisempaa Duvholmsörenistä. Kohteesta löytyi luonnonkaunis ”riutta” josta pari fotoa alla.

21.7.-22.7. Nauvo (pääsatama)

Lähtöä kohti Nauvoa jouduttiin odottamaan iltapäivään asti, sillä yllämme riehui ukkonen voimakkaine sateineen. Iltapäivällä siinä 13.00 maissa päästiin lähtemään ja sää hieman selkeni vaikka olikin kovin pilvinen. Pilvistä huolimatta päivä taisi olla kesämme kuumin koettu ja lämpötila pysytteli yli 30C:ssa vielä seuraavat pari päivääkin. Nauvossa satama oli tupaten täynnä ja 5-10 pääasiassa purjevenettä odotteli jatkuvasti redillä vapautuvia venepaikkoja. Meitä onnisti, sillä sniikkasimme satamaan ja kumiveneellä operoiva satamapoika kertoi yhden meidän veneelle nippanappa sopivan paikan olevan vapaa. Paikka oli lähinnä rantaa laiturissa oleva paikka, uimarannan rantaan matkaa ehkä vain 4 metriä, joten paikan syvyys lienee riittänyt Split potille juuri ja juuri. Kiinnittäytyminen laituriin oli tosi erikoinen. Perässä ei nimittäin poijua eikä muutakaan kiinnitysmahdollisuuksia. Keula ajettiin eräänlaiseen uomaan ja peräköydetkin vedettiin tiukasti kiinni laituriin veneen myötäisesti. Tämä kiinnitystapa oli käytössä koko satamassa. Se mahdollistaa varastikkin sen että satamaan mahtuu optimaalisesti hirvittävän paljon veneitä. Mietin että kovalla sivutuulella köydet eivät voi pitää veneitä paikakkaan. Nauvo oli melkoinen hulabaloo yllätys. Mahtava satama, jossa aktiviteetteja riittää. Paljon ostosmahdollisuuksia pikkukojuista ja butiikeista jotka on pystytetty kesäksi veneilijöitä varten. Muutama kehuttu ravintoloitakin löytyi.

22.7.-23.7. Vepsä

Tänne ajettiin lämpimissä olosuhteissa Airiston selän poikki. Saari on Turun kaupungin ulkoilusaari, jonne tulee yhteysalus Aurajoelta. Telttapaikkoja on runsaasti ja kämppereille on tarjolla mm. tv:n katselu tupa, jota vähäiset veneilijätkin pääsevät hyödyntämään. Saarelta löytyi loivahko hienohiekkainen uimaranta, jossa Joonaskin pääsi plutaamaan. Paikalliset ihmettelivät miten Espoolainen venekunta on saaren sattunut löytämään. Ei siis mikään ykkösveneilykohde, joskin paikalliset päiväveneilijät, useimmiten bustereiden voimin, saarella käyvät. Satama vähän suojaton läheisen venereitin muodostamien aaltojen takia. Vertaisin saarta espoon Vasikkasaareen. Ihan jees tuttavuus jos liikut huudeilla.

23.7.-24.7. Hirvensalo, Läntinen satama

Tuotiin vene tänne yhden yön säilytykseen, sillä yövyimme perhetuttavien kotona saaren toisella laidalla. Ilkka Koskinen noukki meidät satamasta autolla. Itse satama ei toimikkaan enää vierassatamana, vaikka vanhentunut satamaoppaamme niin väitti. Vieraspaikkoja etsiskellessämme eräs purkkari oli juuri lähdössä purjehtimaan Inkoon suunnille pariksi viikoksi ja ystävällinen kippari suostui lainaamaan yli 40 jalkaisen jahtinsa venepaikan meille. Oli työ virittää Split pot pidennetyillä köysillä perä edellä kahden toisistaan pitkällä olevan tolpan väliin. Yö siis meni Ilkan, Hannan ja heidä poikien kotona ja hyvä niin, sillä taas ukkosti ja satoi vettä. Ilma edelleen lähes 30C.

24.7.-25.7. Parainen /Aurajoki,Turku

Koskisen perheen kanssa teimme päiväretken Hirvensalosta Aurajoen kautta Paraisille. Tuuli oli napakka hieman yli 10 m/s etelästä. Paraisille pääsee kuitenkin sisäreittejä komean Hirvensalon saaren länsipuolta. Paraisilla veneemme oli huolestuttavasti parkissa avoimella ja tuulisella poijupaikalla pari tuntia kun kävimme syömässä kaupungin keskustassa. Tämä huoletti kipparia. Paluumatkalla onnistuimme jumittamaan hytin oven, joka oli oikkuillut jo alkukesästä lähtien. 20 minuutin ja kahden miehen tetsauksen jälkeen ovi saatiin (lähes) ilman väkivaltaa auki. Ovi on pompannut pois kiskoiltaan ja kiskotkin osittain irti. Simon kanssa sovittu korjauttamisesta talvehtimisen aikana, sillä korjaus todennäköisesti vaatii ohjauskonsolin ainakin osittaista irroitusta. Pojat olivat innoissan kun pääsivät ajelemaan veneellä jä kääntämään rattia. Kliffa päivä kaikin puolin. Yöksi mentiin Aurajoella sijaitsevaan vierassatamaan, joka onkin Split Potin suurin kaupunkisatama sitten Espoon ja Helsingin satamien jälkeen.

25.7.-26.7. Högland, kops kops

Saaristomeren korkein saari ja ehdottoman suositeltava vierailukohde. Kiivettiin saaren korkeimmalle kohdalle, jonne rakennettu näkötorni. Näkymä oli huikea ja kippari totesi korkeuseron olevan rinnastettavissa etäläsuomen laskettelukeskuksiin. Saarella laiduntaa vapaasti pari kymmentä lammasta jotka oli veikeitä. Pari fotoa saatiin niistä. Tänne tultaessa on oltava tarkkana laiturin edustalla olevien kivien kanssa. Me nimittäin otettiin niihin vähän hittiä. Kartalta ja plotterilta katsottuna kahden kiven etäisyys toisitaan pitäisi olla 100-150 metriä, joten päätin ajaa niiden välistä tarkasti plotterin mukaan. Oppitunti oli: Älä luota plotteriin/karttamerkintöihin, sillä karttamerkintöjen ja plotterin mukaan ollessamme kivien keskellä, siten että ainakin 75metriä pitäisi olla vettä molempiin suuntiin, alkoi kaiku antaa huolestuttavia lukemia. Sain pakilla vauhdin täysin pois ja potkurin nostettua ylös. Tämän jälkeen kurkkasin laidan yli ja pohja näkyi selvästi joka suunnassa noin metrin syvuudessä. Enpä uskaltanut enää ajaa venettä ja päätin antaa tuulen kuljettaa meitä kohti rantaa. Hetken päästä kolahti jossain veneen pohjassa, onneksi ei jääty kuitenkaan kiinni. Kun kaiku näytti taas yli kahta metriä eikä silmälläkään enää pohja/kiviä näkynyt päätin ajaa veneen laituriin, johon se ankkuroitiin isohkon teräsveneen viereen kiinni. Sukeltelin puoli tuntia mutta pohjassa ei näkynyt mitään merkkejä naarmuista/kolhuista.

26.7.-27.7. Kejsarhamnen, Högsora

Reunion MS Aunt Caten kanssa. Meidän piti näytösluonteisesti peruuttaa vene pitkään laituriin ja laskea vinssillä keula-ankkuri veteen. Täällä on poikkeuksellisen syvä ranta, n.12 metriä. Ankkurin laskeuduttua noin 5 metriä sanoi vinssi sopimuksensa puolittain irti. Ei nimittäin enää laskeutunut, kuului vain naksahdus kun yritti. Onneksi toimi kuitenkin toiseen suuntaan että saatiin nostettua ankkuri takaisin ylös. Heitettiin veneen toinen ankkuri sitten perinteiseen tyyliin. Rannalla kymmenkunta venettä seurasi epätoivoista säätöämme, joka kesti varmaan parikymmentä minuuttia. Käytiin syömässä Mamman ja Papan kanssa, tarjosivat meille erinomaisen saaristolaislounaan. Sauna oli buukattu, joten saunominen jäi. Kiva hiekkaranta.

27.7.-28.7. Hiittinen, pieni ilmainen laituri saarella jonka nimi täytyy tarkistaa

Erikoinen venevaja laituri pitkän ja suojaisen lahden poukamassa. Täällä ei näkynyt juurikaan muita veneilijöitä, johtuen todennäköisesti karttaan merkitystä katkoviivareitistä sekä vain metrin syvyisestä väylästä. Hellettä piisasi ja hiki virtasi. Vedessä havaittiin pelottavan paljon sinilevää ja meduusoja. Siitä huolimatta uimassa käytiin. Split potin perälaudalle vedettävissä oleva käsisuihku oli kovassa käytössä.

28.7 – 29.7  Hanko, Hangon kylän satama

Hyvä paikka yöpyä jos kaipaa Hangon kiireisen Itä-sataman sijaan rauhallisempaa ja edullisempaa vaihtoehtoa. Hyvä kalaravintola jossa erinomaista kampelaa, joskin Pappa oli pettynyt annoksen kokoon. Nähtiin täällä naapurimme sattumalta. Kaupunkiin on matkaa 2-3 km joten ensi kesänä varmaan yövytään Hangon keskustan satamissa, edullisesta hintatasosta huolimatta. Täältä matkaa jatkettiin taas vaihn yhden venekunnan voimin Mamman ja Papan suunnatessa Tammisaareen.

29.7.-30.7. Jussarö

Tomi kävi täällä kesällä 1995 ampumaleirillä ja palasi saarelle ”heti perään” 2011. Mielestäni tämän kesän paras vierailukohde kestosuosikin Jurmon jälkeen. Erityisesti Iron Beach jäi positiivisesti mieleen. Rantaan lyövät aallot oli noin 0,5-1 metrin korkuisia mutta veden ollessa tosi lämmintä viihdyimme uimassa pitkäs session. Tomi käväisi illalla katsomassa veneturisteille näytettävän dokumentin, joka kertoo saaren mielenkiintoisesta kaivostoimtintahistoriasta. Tullaan uudelleen – loistopaikka!

30.7.-31.7. Hankelöfjärden, Barönsalmesta n.2 mailia etelään

Viimeinen pysähdys ennen paluuta kotiin oli random periaatteella Barösundin lähettyvistä kartasta katsottu asumaton ja mökitön saari. Ankkurointi ja rantautuminen sujuivat jo kokeneelta veneilijäperheeltä mallikkaasti. Grillausta ja veneen kevyt siistiminen seuraavan päivän kotimatkaa varten.

Kaiken kaikkiaan tämä oli tosi upea kokemus. Onneksi on aina ensi kesä ja uusi seikkailu!