Laita Javascript päälle!

Maarianhamina – Kasnäs

Perheiden yhteisen Ahvenanmaan veneilykierroksen päätyttyä suuntasivat Vunnelit Viking Linen kyyditsemänä kohti manner-Suomea ja Mäkiset pääsivat aloittamaan oman Ahvenanmaan valloituksen 19.7.

19.7. Yöpyminen Maarianhaminassa. Päätettiin hoitaa valmistavia toimenpiteitä tulevaa reissua varten käyden kaupassa ja saunomassa. 4 päivää kadoksissa ollut pyyhe löytyi sataman saunatiloista :)

20.7. BOMARSUND. Ajettiin klo 13-14 välillä vene Lumparnin ”sisäjärven” ylitse Bomarsudiin, jossa yövyttiin. Tuuli oli suotuisa 3-4m/s pohjoisesta ja aurinko pilkahteli pilvien lomasta. Bomarsundissa otettiin privaattisauna 10e perheelle ja käytiin kastautumassa vuoden aikaan nähden poikkeuksellisen kylmässä merivedessä. Tutustuttiin vajaa parisataa vuotta vanhoihin linnoitusten raunioihin.

21.7.-22.7. SOTTUNGA.  Aamupäivällä satoi kohtalaisesti Bomarsundissa, joten siirtymään kohti Sottungaa päästiin vasta noin 13.00 aikoihin, jolloin keli alkoi muuttua kohtalaisen kivaksi. Tuuli n.8 m/s pohjoisen-luoteen suunnalta, joten oltiin Sottugan satamassa kuin herran kukkarossa. Itse vierasvenesatama ei erityisemmin sävähdytä vierailijaa, poislukien kiva avomerinäköala itäänpäin sekä etelässä saarten välistä. Sen sijaan reilu ja mukava henkilökunta jäi mieleen ja saari itsessään on kyllä aika hurmaava. Satamasta saa lainata polkuyöriä ilmaiseksi ja niitä hyödyntäen kävimmekin tutustumassa saaren. Saaren halki kulkee noin 5 km pituinen tie. Kauppa, kirjasto, posti ja midsommarstång löytyvät noin 3 kilsan polkemisen jälkeen saaren keskeltä. Sottungassa kannattaa käydä saaren pohjoispäässä olevassa pittoreskissä kalastajakylässä! Sottunga on Ahvenanmaan, Suomen ja myös EU:n pienin kunta 130 vakinaisella asukkaallaan.

22.7. – 24.7. KÖKAR -KARLBY. Säätiedot oli opiskeltu huolellisesti ja siitä syystä valitsimme kahden yön seisakkeeksi tämän mahtavan sataman. Kökariin saavuttaessa noin klo 12.00 aikoihin oli sää kuin morsian, kuuma ja jopa hieman helteinen. Tiedossa oli kuitenkin tulevat sateet ja kovat tuulet. 23.7 tuuli puhalteli n. 14 m/s Kökarin kohdalla ja kuulemma Utössä jopa 16 m/s. Lisäksi päivä oli kauttaaltaan enemmän tai vähemmän sateinen. Yksi isompi purjevene uskaltautui aamulla lähtemään onnea koettelemaan kovaan keliin mutta palasi häntä koipien välissä takaisin 45 min kuluttua. Satama oli täynnä koko päivän jo edellispäivänä tulleita veneitä, joten kaikki veneilijät nauttivat Aku Ankkapäivästä. Satamasta löytyy perspalvelut hyvin. Lisäksi Joonas on viihtynyt erinomaisesti läheisen koulun/kirjaston pihalla olevassa puistossa jossa on kuulemma ”hurja vekotin”. Vekotin tarkoittaa siis tuollaista istuttavaa vaijerirataa, jonkalaisen bongasimme myös Sottungassa. Huomenna jos luoja suo jatkuu matkamme kohti Utötä.

24.7.-25.7 UTÖ. Tuulen asetuttua napakan yön jäljiltä noin 9-10 m/s lounaaseen, uskaltauduimme jatkaa matkaamme kohti ehkä odotetuimpaa saarta eli Utötä. Ilmatieteen laitoksen sivuilta kurkattuna Utön eteläpuolella oleva aaltomittaripoiju kertoi meille edessä olevan 1,7 metrin aaltoja merkitsevältä korkeudeltaan ja isoimmat yksittäiset noin 3-3,5 metrisiä. Tämä oli kipparille vaikea päätös mutta koska sää näytti kirkkaalta niin uskaltauduimme matkaan. Reitille oli valmiiksi katsottuna jo pari suojaista ulkosaarta, joiden suojaan mennä pitelemään tuulta, mikäli matkanteko äityisi liian hurjaksi. Kerroin Lauralle että nyt on ensimmäistä kertaa sitten todennäköisesti vähän kuoppaisempi matka, joten sisällä olevat tavarat tulee laittaa erityisen huolella paikoilleen etteivät pääse lentelemään… Ja Laurahan kuittasi tämän sanomalla ”joo”.

Taitoimme matkaa Kökarista kaakkoon menevää katkoviivaista reittiä myöten. Reitti yhtyy idempänä Utöstä Kökarin itäpuolella menevään laivaväylään. Noin 3/4 matkasta päästiin ajamaan kivasti saarten suojatessa ja helpotuksen tunne miedosta kelistä kerkesi aiheuttamaan rauhoittavan olon kunnes sitten Utön jo selkeästi näkyessä päästiin kokemaan Potin toistaiseksi korkeimmat aallot. Tuulen puhaltaessa lounaasta olivat aallot kerenneet vyöryä paikalle pitkän matkaa Ruotsin etelärannikolta saakka. Edellisen yön kovien tuulten kuitenkin loputtua oli aalloista muodostunut pitkiä ja korkeita maininkeja. Ensimmäisen ison sattuessa kohdalle kävi vene ensilläistä kertaa hetken aikaa kokonaan ilmassa siten että nokka nousi tosi korkealle ja perä putosi ensimmäisenä veteen. Tästä säikähtäneenä pudotin vauhdin 25 solmusta noin 5-7 solmuun. Ennakkoon tarkistetut aaltotiedot pitivät siis paikkansa. Noin 4 mailia ennen Utötä saimme aaltoihin hieman paremman suunnan ja pääsimme ajamaan loppumatkan plaanissa suurten aaltojen seassa, sillä aaltojen välimatka toisiinsa oli tarpeeksi iso ja aallot korkeudesta huolimatta loivia. Utön suojiin päästyämme tuli kyllä huokaistua helpoituksesta vaikka ei tämä pahin vuoristoratamatka lopulta ollut pituudeltaan kovin pitkä. Kurkkasimme veneen sisään ja lattialta löytyi miltei kaikki pentterin tavarat sinistä säilytyslaatikkoa myöten.

Utö on näkemisen arvoinen kohde vaikka kyllä tämän kertaisessa reissussa matka saarelle jätti sen suuremman muiston. Utössä voi valita kahdesta laiturista. Itse valitsimme valtion laiturin, jonka sisäsyrjää voi käyttää veneilijät. Ulkosyrjä on varattu luotsiveneille. Tässä laiturissa ei ole palveluita (sähkö, vesi) mutta veneeltä on kiva seurata luotsien toimintaa ja kauppakin on vain kivenheiton päässä. Yöpymismaksu 10e on vapaaehtoinen. Toinen vaihteohto on hotellin ylläpitämä vieraslaituri, joka arvatenkin on arvokkaampi. Olin näkevinäni hotellin laiturissa sähköä ja vettä. Hotellin laiturilla on poijupaikkoja kun taas valtion laiturissa ollaan ankkurilla. Hotellin laituri on ensimmäinen joka tulee vastaan Utöölle saavuttaessa. Tutustumisen arvoista Utössä on näyttävä neliskanttinen majakka, jonne tehdään veneilykauden aikana opastettuja kierroksia. Ilman opasta majakkaan ei pääse. Muuta nähtävääkin riittää paljon: kivikkoista peltoa, puolustusvoimien rakentamia bunkkereita ja rannikkotykkejä, vanha kasarmi, joka toimii siis nykyään hotellina, lampaita, idylinen saaristolaiskylä rakennuksineen, rukoushuone (=kirkko) sekä Draken -aluksen haaksirikolle pystytetty muistotaideteos.

25.7-26.7 Tunnhamn. Tästä tuli reissumme suurin päiväsiirtymä. Olisikohan matka ollut noin 2,5 tunnin mittainen. Sää mitä mainoin ja aiemmat kovat tuulet ja aallokot täysin historiaa. Lähellä Tunnhamnia vedettiin Lauraa renkaalla perässä hetken aikaa. Tunnhamnissa asustaa viehättävä pariskunta, joka myy saarellaan sekä lähisaarille mm. Vänööseen savustettua kalaa. Ahventa vähän ostettiinkin ja maisteltiin. Lisäksi saarella on kiva mutta vaikeaselkoinen luontopolku. Laura keräsi täältä poikkeuksellisen muhkeita mustikoita huomattavan määrän. Ehkä noin 20 litraa parissa-kolmessa tunnissa. Nyt niitä on sitten pakaste pullollaan kotona. Kiva saari, ehkei kuitenkaan sellainen että tänne kannattaisi varta vasten ajaa pitkien matkojen päästä. Suosittelen kuitenkin poikkeamaan jos sattuu järkevästi reitille. Itse valitsimme saaren koska seuraavana päivänä lähettyvillä olevassa Kasnäsissä oli tiedossa miehistön vaihto operaatio: Laura ja Joonas pois alusken muonavahvuudesta ja Matti&Simo sisään.

26.7. Kasnäs. Septin tyhjennys, dieselin ja veden täyttö. Lounas ja miehistön vaihto tässä liiankin tutuksi tulleessa satamassa. Plussaa erinomainen lounasbuffa. Miinusta kallis saaristolaiskauppa.

Tätä veneilykesää ovat värittäneet kylmät ilman ja sateet. Tätä kirjoittaessa silmiini sattui uutinen jossa kerrottiin kesän olleen sateisin kesä 50 vuoteen. Silti merestä ja saaristossa liikkumisesta olemme päässeet nauttimaan kivasti, enkä vaihtaisi veneellä vietettyjä päiviä takuuaurinkoiseen Gran Canarian saareen ja 5-tähden all inclusive lomailuun. Dieseliä M:haminasta – Kasnäsiin välisellä matkalla tankattiin noin 315 eurolla.

 

Lokitiedot

Kippari(t)
Miehistö
,
Tuuli
Kohtalainen tuuli, 4–7 m/s
Navakka tuuli, 8–13 m/s
Kova tuuli, 14–20 m/s
Pilvisyys
Selkeää
Verrattain selkeää
Puolipilvistä
Verrattain pilvistä
Pilvistä
Sadetta
Veden lämpötila
16-18 °C
Kohteet
, , , , , , ,
Alueet
Ahvenanmaa, Suomi
Avainsanat
, , , , , , , , , ,
Sottungan kalastajakylä1
Sottungalta
Sottunga8
Sottunga7
Sottunga6
Sottunga5
Sottunga4
Sottunga2
Sottunga1
Sottugan kalastajakylä6
Sottugan kalastajakylä5
Sottugan kalastajakylä4
Sottugan kalastajakylä3
Sottuga3
Sottuga kalastajakylä2
Matalla Sottungaan
Maarianhaminassa miehistän vaihto suoritettu
Lehmät Sottungassa
Kökar Karlby4
Kökar Karlby3
Kökar Karlby2
Kökar Karlby
Joonas=Danger
Bomarsund