Laita Javascript päälle!

Lohdunhakua kesälomien päättymistuskiin

2.8. Lauantai

Perheemme lähti kotisatamasta liikenteeseen iltasella klo 19.00 aikoihin. Köröttelimme ensimmäiseksi yöksi Espoon Rövarin saarelle ja ankkuroiduimme saaren länsipäähän. Tuulet olivat maltillisia mutta tiedossa oli niiden navakoituminen tulevan yön aikana. Merivesi oli edelleen erittäin uimakelpoista, joskin asteen pari pudonnut heinäkuun kuumimmista päivistä. Yöstä alkaen itätuuli tosiaan voimistui ja kääntyi seuraavana päivänä kaakon puolelle.

3.8. Sunnuntai

Yhdentoista metrin kaakkoistuulella kuvittelimme rantautuvamme Stor Träskön saaren pohjoispuollella olevaan lahteen, joka ainakin kartalla näytti olevan tälle tuulensuunnalle suojaisa paikka. Träskö sijaitsee Porkkalan niemen ja Mäkiluodon välissä. Lahdelle saavuttaessa huomasimme kuitenkin että tuuli kykenee salakavalasti kiertämään saaren ja lahdella velloi eräänlaisia minimaininkeja. Suunnitelmaa piti pikaisesti muuttaa sillä emme halunneet jäädä tänne yöksi. Niinpä suuntasimme takuusuojaisaan Stora Hälson saareen, lähelle Upinniemeä. Saari oli meille tuttu parin kesän takaa mutta saarelle edelliskesänä valmistunut ilmainen sauna oli uusi tuttavuus. Keittokatoksessa ruokaa laitettaessa näimme kuinka merikotka kierteli saaren yläpuolella. Yksilö ei tuntunut piittaavan lukuisista veneilijöistä vaan antoi ihastella itseään lähietäisyydeltä, puiden latvojen tasolta. Liihottelu ärsytti paikallisia lokkeja ja yllätyksemme olikin suuri, kun lokit kävivät yksi toisensa jälkeen pelottomasti hätistelemään itseään noin 10 x suurempaa petolintua pois poikastensa lehettyviltä. Ilmeisesti lokit ovat ketterämpiä lentämään ja eivät matalilla korkeuksilla koe merikotkaa suoranaiseksi uhkaajaksi.

4.8. Maanantai

Saavutimme reissun pisimmän pisteen, Gloholmin saaren. Tällä alueella on muutamia mökittömiä pikkusaaria ja johtuen tiheän saariston suojasta, saaret ovat erityisen suojaisia ja toimivia yöpymiskohteita tuuliselle säälle. Matkalla poikettiin Barösundin salmen kauppaan ja hankittiin muonatäydennystä ja jätskit, tottakai. Gloholmin saarella ihmeteltiin suuren eläimen jätöstä ja tulimme siihen tulokseen että kyseessä oli joko karhu tai hirvi.

5.8. Tiistai

Aamuvarhaisella klo 09.00 aikaan starttasimme veneen ja paluumatkamme kohti kotisatamaa alkoi. Päivän ensimmäinen etappi vei meidät Inkoon satamaan tankkaamaan PK-seudun lähivesien todennäköisesti edullisinta veneille tarkoitettua dieseliä. Matkaa Inkoosta jatkettiin lounasajan jälkeen kohti Porkkalanniemeä. Yöpymiskohteeseen, Östra Styrskärille, saavuttiin klo 17.00. aikoihin. Meidät saarella vastaanotti isovanhempien Aunt Cate vene miehistöineen. Östra Styskär on yksi hienoimpia löydettyjä ulkosaaria Helsingin ja Porkkalan niemen väliltä. Uskoakseni alueen hienoimmat ulkosaaret löytyvät suunnalta Bylandet – Styrskärit – Mäkiluoto. Haastavuutta saarten valloittamiseen tuo saareten vieressä kulkeva laivaväylä, jota ruotsin laivatkin silloin tällöin käyttävät, sekä epätietoisuus siitä minne saa mennä ja minne ei. Osa saarista, kuten Mäkiluoto, on puolustusvoimien omistuksessa ja näihin on luonnollisesti maihinnoisu retkeilijä-veneilijöiltä kielletty.

6.8. Keskiviikko

Reissun viimeinen yö vietettiin Korkeasaaren uudessa venelaiturissa, joka oli tyhjillään. Lupa yöpymiseen pyydettiin saaren valvojilta. Aamulla meille kuitenkin selvisi, kukonlaulun aikaan, ettei saarelle ole veneilijöillä mitään asiaa. Aamuvuoroon tulleet uudet valvojat herättivät meidät klo 07.00 aikaan, sillä olivat saaneet käskyn häätää meidät, saaren johdolta. Poistuimme saarelta tyhjin vatsoin koska emme kerenneet edes aamiasta syömään ja henkilökunta valvoi että välitön poistumisemme myös tapahtui. Kyllä on vähän sääli katsella saarelle rakennettua uutta hienoa laituria ja sen noin 10 aisapaikoin varustettua venepaikkaa. Venepaikat nimittäin pidetään tyhjillään. Ymmärsin häätäjiltämme että vain johtoryhmällä on lupa kiinnittää veneensä laituriin. Häätöä ja mahdollista väärinymmärrystä ei meille edes pahoiteltu, joten pahoitimme mielemme ja aamu sai kurjan startin.

Torstain aamuna, edellisestä johtuen, kiinnityimme Lauttasaaressa olevaan kotisatamaamme hyvin varhain aamulla. Iltapäivästä allekirjoittanut olikon jo töissä ja näin saatiin arjen oravanpyörä taas polkaistua käyntiin.