- Miehistölle (vaatii kirjautumisen)
- Kalenteri
- Hankinnat
- Huollot ja korjaukset
- Statistiikka

Miehistö vaihtui sovitusti Kotkassa Juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina puolen päivän paikkeilla Vunnelien siirryttyä m/s Split Potista m/c Opel Comboon.
Tomi, Laura ja Joonas pääsivät aloittamaan Itäisen Suomenlahden valloituksen kevyessä tihkusateessa reitillä Kotka-Pyhtään Kaunissaari. Tuuli yltyi matkan ainaka noin 10 metriin sekunnissa ja aallokko tuli suoraa vastaan eli koillisen suunnilta. Näppärästi täräytellen Split Pot selvisi tästä haasteesta. Kaunissaaressa rantautumista yritettiin ensin perä edellä laituriin muutamaan otteeseen mutta todettiin se voimakkaan tuulen vuoksi liian hankalahki tehtäväksi. Tuulen tullessa viistosti keulan puolelta on venettä hankala peruuttaa hallitusti aisapaikalle ilman keulapotkuria. Parkiin siis keula edellä mikä olikin lopulta tosi helppo toimenpide.
Illalla alkanut sade jatkui päättäväisesti yön ja sitä seuraavan maanantain 25.6. ylitse. Itäiselle Suomenlahdelle annettu huomautus 12 metrin Itätuulesta piti paikkansa. Näkyvyys maanantaina oli sumun ja sateen takia ehkä 200-400 metriä joten päätimme ennakkosuunnitelmista poiketen yöpyä saarella vielä toisenkin yön.
26.6. Klo 10.00 Split Pot pääsi viimein aurinkoisen aamun ja heikohkon etelätuulen ansiosta starttaamaan Kaunissaaresta kohti länttä. Kohteeksi olimme päättäneet Bredholmenin saaren, joka sijaitsee Loviisan edustalla lähellä Suurpellingin saarta. Plotterista päätellen seurailimme Simon tuloreittiä suurimman osan matkaa. Tämä siirtyminen oli reissun hienointa veneilyä hyvän kelin ja mahtavien avomerimaisemien vuoksi. Siirtymä oli myös reissumme pisin yksittäinen siirtymä noin 1h20min ajolla. Bredholmenissa grillattiin illalliset sekä nautittiin seuraavana aamuna maittava aamiainen täydellisessä aamusäässä idylistä saaristolaismaisemaa ihaille. Bredholmen on asiallinen yöpymiskohde neljän poijun ja kallioon kiinnitettyjen lenkkien ansiosta. Suojaisahko luonnonsatama kaikilta muilta paitsi suoralta länsituulelta.
27.7. Starttasimme viimeiselle siirtymälle Bredholmenista kohti Kulosaarta heti aamutuimaan. Pysähdyimme matkalla Onas nimiseen saareen syömään lounasta. Iltapäivälle jäi siis pätkä Onas – Kulosaari. Ensimmäinen legi taittui rauhallisessa länsituulessa ja auringon paisteen helliessä venettämme. Oikein nautinnollista ajoa. Toinen pätkä (Onas-Hki) olikin sitten vaativampi, sillä matkan aikana satoi kevyesti ja ukkonenkin taisi kerran-pari jyräyttää jossain kauempaa. Tuuli lisäksi yltynyt 8-9 metriin sekunnissa, joten etenkin Sipoon selän ylitys metriseen vasta-aallokkoon oli plaanatessa munuasia kivistävää täräyttelyä.
Onasin saari sijaitsee Porvoon-Emäsalon eteläpuolella. Luonnonsatama on merkattu merikorttiin ja siksi uskaltauduimme sinne menemään. Itse satama on kuitenkin haasteellinen rantautumiskohde. Koillis-Kaakkois tuulilla tämä on mahdoton paikka rantautua suoran avomeriyhteyden vuoksi. Lisäksi ranta on todella karikkoinen ja kivinen. Rantaan on laitettu kiinnityskoukkuja mutta niiden kanssa saa olla varovainen. Osa koukuista on sijoitettu siten että niihin voi kiinnittyä vain busterilla tai muulla matalan syväyksen veneillä. Meressä oli yksi poiju noin 40-50 metrin päässä rannasta. Tämä on etäisyytensä vuoksi tarkoitettu varmastikin purjeveneiden etäkiinnityspaikaksi ja sieltä jollalla rantaan. Siksipä itse käytimme ankkuria. Syvyyttä noin 30 metriä ennen rantaa on vain >3m, joten ankkuriköyttä ei paloa tarvita. Kivistä tehdyn ulkonevan luonnonlaiturin pää on Split potille paras ja kenties ainoa rantautumispaikka täällä. Siinäkin mittasin perälaudan kohdalla olevan vain 1.4 metriä vettä.
Onasissa grillattiin maissit ja jätettiin puumerkit käynnistä saaren vieraskirjaan. Lisäksi käytiin ihailemassa saaren eteläpuolen harvinaisia rantakallioita, joissa löytyy mahtavia, ilmeisesti jääkauden tekemiä, pitkiä ”railoja”. Laura kävi myös kurkkaamassa saaressa olevaa sisäjärveä. Kiva käyntikohde. Yöpymiseen muilla kuin etelä-lounais tuulilla ehkä liian haastava.
Vene jäi Kulosaareen odottelemaan pressunaisen ja yöjyvuotomiehen korjaustoimenpiteitä ennen kesän pääretkeä, jonka on määrä alkaa sunnuntaina 1.7.
Dieseliä kului 133 litraa / 210 euroa. Kulosaaressa erityisen edukasta meridieseliä tarjolla hintaan 1,59 eur/l. Ei septin tyhjennys mahdollisuutta.