Laita Javascript päälle!

Kahe merekaru kruiis Inkoo – Pärnu

Tällä kertaa kesälomareissulle ei lähdettykään tutusta kotisatamasta Lauttasaaresta vaan kurvasimme Tomin autolla Inkoon satamaan, jonne vene oli edellisenä päivänä jätetty yksikseen yöpymään. Veneen huoltotoimenpiteinä normaalien moottorinesteiden tarkistusten jälkeen tsekattiin vielä muiden elektronisten laitteiden toimivuus. Havaittuamme VHF-radion pätkittäisen toimimisen päätimme kutsua paikalle sähkömiehen, sillä emme saaneet laitetta toimimaan omilla keinoilla. Onneksi syyksi osoittautui sulakeboksiin vievän johdon kulahtanut liitin ja laite oli alle 10 minuutin operaatiolla (uudella liittimellä) taas luotettavassa toimintakunnossa. Reissu oli valmis alkamaan.

22.-23.6. Inkoo- Tallinna

Suomenlahden ylitys pääsi käyntiin mukavan tyynehkössä säässä. Reittimme kulki Inkoosta suoraan Porkkalan selälle. Porkkalan ulkomerellä sijaitsevan Kallbådan majakan länsipuolisen ohituksen jälkeen kompassisuunta otettiin suoraan kohti Tallinnan edustalla olevaa Naissaarta. Näkyvyys oli myös erinomainen, joten hieman yllätykseksi keskeltä Suomenlahtea näki sekä Naissaaren rannat että Porkkalan ulkosaaret. Avomerinavigointi olisi todennäköisesti onnistunut jopa ilman kompassia ja plottereitakin. Tallinnan edustalle tultaessa kutsuttiin huolletulla vhf-radiolla satamaa ja pyydettiin lupaa ajaa meille entuudestaankin tuttuun Old City Marinaan. Vastauksena kuului: ”Permission granded”.

Tallinnassa kipparit suorittivat rantautumissiivujen jälkeen pienimuotoisen ravintolakierroksen. Se aloitettiin ruokailun kera sataman läheltä tunnelmallisesta Kohdi Aidad -panimoravintolasta. Seuraavaksi siirryttiin Kalamaja-kaupunginosan erinomaiseen ja edulliseen F-Hoone -miljööseen olutvalikoimaa testaamaan. Paluumatkalla veneelle osuttiin vielä vanhan kaupungin kuppilaan.

23.-25.6. Tallinna – Haapsalu

Eestin suojattomalla rannikolla ajelu vaatii huomattavasti enemmän etukäteissuunnittelua ja eritoten säätiedotusten seurailua kuin Suomenlahden pohjoispuolella. Tämä tuli meille tutuksi heti reissun toisena päivänä, jolloin sääennusteet kertoivat meille ettei vesille kannata yrittää keskiviikkona ollenkaan. Niinpä päätimme jättää Tallinnan pölyt taakse jo tiistaina ja ajaa ennakkosuunnitelmia huomattavasti pidempi päiväosuus Haapsaluun saakka. Luvassa oli nimittäin voimakkaita tuulia ja epävakaata säätä myöhemmälle viikolle. Idästä päin puhaltanut noi 7-9 m/s tuuli nostatti meille kohtuullista myötäaallokkoa reissun edetessä aina Dirhamin kohdille saakka, jonka jälkeen manner alkoi tarjoamaan aallokkosuojaa. Plaanissa päästiin kuitenkin päästelemään veneen nostaessa kunnioitettavan kokoisia vesipatsaita paatin molemmille puolille tömpsähdellessämme aallon harjalta seuraavalle.

Haapsalussa meitä odotti moderni Grand Holm Marina-vierassatama sekä kaunis mutta ei niin moderni  kaupunki. Saunaa ei satamalla harmiksemme ollut tarjolla, tosin sauna-kyltin bongasimme kylläkin. Haapsalussa pääsimme viettämään Juhannuksen (Jaani) uuteen kertaan, sillä Eestissä Juhannusta vietetään viikkoa kotimaista myöhemmin. Venesataman alueelle oli kertynyt paljon ihmisiä kokon polton ja elävän musiikin merkeissä. Juhla muistutti pääpiirteittäin omaamme. Kaupunkiin kerettiin myös tämän kahden päivän visiitin aikana tutustumaan pintapuolisesti mutta kattavasti. Allekirjoitanut kippari sai juhannuskokosta (jaani tuli) roskan silmäänsä, joka täytyi käydä seuraavana päivänä paikallisessa sairaalassa poistamassa.

25. -27.6. Haapsalu –Kuivastu (Muhun saari)

Tuuliset säät hellittivät torstaina ja pääsimme ajamaan jällkeen yhden etapin verran kohti reissumme päämäärää, Pärnua. Pohdimme ennen lähtöä tankkauksen tarpeellisuutta mutta varmistettuamme Kuivastun sataman polttoainemyynnistä päätimme siirtää tankkauksen seuraavaan satamaan. Keskellä Väinan merta ja reilun metrin korkuisessa aallokossa iski meille reissumme ensimmäinen isompi huolenaihe. Moottori alkoi nimittäin käymään epätasaisesti. Päättelimme kyseessä olevan jokin polttoaineen saantiin liittyvä ongelma. Matkaa kohteeseen oli vielä noin 20 mailia jäljellä ja laskimme matkanopeuden plaanista noin 6-7 solmun vauhtiin. Kartoilta katsottuna emme löytäneet Muhun jo näkyviltä rannoilta yhtään järkevää, lähempänä sijaitsevaa satamaa, joten päätimme yrittää Kuivastuun asti.

Kuivastun sataman aallonmurtajan suun ollessa 10 metrin päässä moottori sitten otti ja sammui. Kippareille tuli äärimmäinen kiire heittää ankkurit veteen, ettemme paiskautuisi aallonmurtajan kivikkoon. Tässä onnistuttiinkin täpärästi ja tuulikuljetus pysähtyi noin 2 metrin päähän rannasta. Hetken tilannetta pähkäiltyämme satamassa olleen purjeveneen miehistö huomasi tilanteemme ja kiirehti meitä auttamaan. Heitimme heille köyden veneestä ja saimme kuin saimmekin neljän aikuisen voimin veneen hinatuksi satama-altaaseen sisälle. Lisää harmaita hiuksia meille tässä yhteydessä toi pohjaan jämähtänyt keula-ankkuri, joka ei suostunut irtoamaan miesvoimin. Onneksi tämänkin ongelman kanssa saimme apuja kun ruotsalainen moottoriveneilijä tarjoutui auttamaan ankkurin irroituksessa veneensä konevoimin. Muutamalla voimakkaalla nykäisyllä ankkurimme antoi lopulta periksi ja saatiin vene lopulliseen kylkikiinnityspaikkaansa meitä auttaneen purjeveneen taakse. Päätimme nauttia hieman normaalia tuhdimmat rantautumissiivut laatuviskiä tämän episodin päätteeksi ennen nukkumaan menoa.

Seuraavana aamuna aloitimme paikallisen veneenhuoltomiehen voimin moottorin polttoainesaantiongelmaan liittyvät tutkimukset. Vielä tässä vaiheessa koneen käyttäytymisen todellinen ongelma ei selvinnyt. Vaihdoimme polttoainesuodattimen ja tankkasimme tankin täyteen. Tämän jälkeen tehdyssä koeajossa vene tuntui toimivan normaalisti. Todellinen ongelma meille valkeni vasta myöhemmin reissulla. Polttoainetankkiin on päässyt ajan saatossa levämäistä töhnää, joka tukki polttoaineletkun. Onglelma tuli esimme myös myöhemmin tällä baltian venereissulla ja siinä päästiin eroon kaatamalla tankkiin töhnää hajoittavaa polttoaineen lisäainetta tankkausten yhteydessä. Kuuleman mukaan tämä on ollut tänä kesänä yleinen ongelma kotimaisten huoltoasemien siirryttyä myymään Biodieseliä.

Muhun saari tuli meille tutuksi 26.6. vuokrattuamme auton menopeliksi. Saari itsessään on oikeastaan osa Saarenmaan saarta, sillä se yhdistyy Saarenmaahan noin kilometrin mittaisella patotiellä. Kiertelimme Saaren nähtävyydet läpi pikaisesti ja käväisimmepä myös hieman kauempana, Saarenmaan pohjoisrannikolla sijaitsevilla Pangan rantatörmillä sekä Orisaaren kylässä Saarenmaalla syömässä. Pangan rantatörmät olivat meille luonnon puolesta ehkä se päräyttävin kokemus. Ranta putoaa törmän laelta pystysyoraan mereen noin 20 metrin matkan. Itämeren oloissa näky oli huikea. Illalla saunottiin Kuivastun sataman uudessa ja siistissä saunassa.

27.-28.6 Kuivastu – Pärnu

Kuivastu jätettiin taakse iltapäivästä. Jälleen aamuisella merellä tuuli ja todettiin että mitä myöhempään lähtö siirretään, sitä parempi säiden puolesta. Matkalla Pärnuun ohitimme Kihnun saaren ja pohdimme pitäisikö Kihnussa pitää pieni tutustumisstoppi. Päätimme kuitenkin jatkaa matkaa Suoraa Pärnuun, johon saavuttiin iltasella tuulisehkossa säässä. Kerkesimme kuitenkin hyödyntämään vielä sataman vierassaunaa. Mainittakoon että Simo väänsi kylmän saunan termostaatin max asentoon. Tunnin päästä tultuamme saunomaan totesimme lämpötilan olevan 120C. tässä yhteydessä huomattiin myös englanniksi ja eestiksi laadittu kyltti ”Vain henkilökunta saa laittaa saunan päälle”. Löylyt olivat lievästi ilmaistuna ärhäkät.

Simon perhe (Anna ja Aaro) saapuivat veneelle Sunnuntaina iltapäivästä ja Tomi poistui paatilta kukonlaulunaikaan seuraavana maanantaina kotimatkalle.  Tästä sitten alkoi perhe Vunnelin kesälomaseikkailu.

Matkaa kertyi 200,2 NM.

Lokitiedot

Kippari(t)
,
Tuuli
Kohtalainen tuuli, 4–7 m/s
Navakka tuuli, 8–13 m/s
Pilvisyys
Verrattain selkeää
Verrattain pilvistä
Sadetta
Veden lämpötila
16-18 °C
Kohteet
, , , ,
Alueet
Inkoo, Viro
Avainsanat
, , , , , , , , , , ,
Lähtökuopissa Inkoon vierassatamassa. Aurinko kurkkaa vain välillä. Merekarun vaatteenvaihto.
Kotimaa kun taakse jäi, mä mietin hiljaa mielessäin - Porkkalanselällä.
Porkkalan majakka Kallbådan-luodolla ohitettiin 500 mm putken tähystysetäisyydeltä. Tuolla käytiin edellisenä syksynä jännitystä herättäneessä 15 m/s lounaistuulessa.
Inkoo - Tallinna -välin Suomenlahti oli mukavan kuopaton.
Split Potin toinen saapuminen Tallinnan satamaan. Tällä kertaa voitiin pyytää ohjeistetusti VHF:llä lupa ajaa sisään.
Tallinnan tuhdit rantautumissiivut
Tallinnan tyyris (35 €/yö), mutta toimiva vierassatama
Split Pot Tallinnan vierassatamassa
Tomin rantautumissiivun päättymisilme
Tallinnasta jatkettiin aamulla pidemmälle siivulle Haapsaluun asti. Lähdön aikoihin keli oli vielä mukavahko.
Tallinna - Haapsalu -välin alkumatkalla meni oli vain puolikuoppaista
Norient-laiva oli ankkuroitunut Tallinna - Haapsalu -reittimme kupeeseen.
Suur-Pakrin Pikknina -niemi oli matkalla lähimpää ohitettu ranta. Muuten Tallinna - Haapsalu -väli oli varsin avointa ja vähän katsottavaa tarjoava.
Tomi ajelee ja keli kuoppaistuu Dirhamin lähestyessä.
Toisen legin maalissa Haapsalun Grand Holm Marinassa.
Haapsalun Grand Holm Marina sekä taaempi laituri, joka kuuluu eri vierassatamalle. Kuva otettu kolmannen vieressä toimivan vierassataman Veskiiviigin näkötornista. Palveluiltaan ja laitureiltaan toimijat vaikuttavat varsin samantasoisilta.
Pääsimme viettämään jo kesän toista juhannusta eestiläisten juhliessa omaansa vakioituna päivämääränä, tällä kertaa meitä myöhemmin. Veskiviigin sataman kekkerit kestivät koko yön.
Haapsalun rantaa näkötornista vanhaan kaupunkiin päin. Kävelyä tulee kylälle reilu kilometri.
Haapsalun kaunista vanhaa puutalokantaa, joka on tosin monin paikoin harmillisen rapistunutta.
Haapsalun Sadama-katu johtaa nimensä mukaisesti satamaan. Varrella on sympaattisia puutaloja.
Vierassataman lähellä on Rannarootsi-museo. Aineena on nimensä mukaisesti aluetta aiemmin asuttaneet vironruotsalaiset.
Haapsalun matalalla lahdella on muutamia taideteoksia rantabulevardin kävelijää ilahduttamassa.
Haapsalun rantabulevardia vierassatamasta keskustaan päin.
Haapsalun rantabulevardia ja kaunis ravintolarakennus
Haapsalun rantabulevardia päivystävä jääkarhu
Haapsalun sympaattisesti kulahtanutta yleisilmettä
Haapsalun linna
Ravintola Herman, Haapsalu
Haapsalun Herman-ravintolan värit ja annos näyttivät hyviltä. Vielä kun olisi saanut enemmän makua mukaan.
Simon suosikkipuoti löytyi Haapsalun linnan kupeesta. Erikoisoluen ystävän karkkikauppa.
Haapsalu - Kuivastu -matkalla pääsimme kokemaan matalan Väinameren terävät aallot ensimmäisen kerran.
Väinamerellä vastassa oli pahimmillaan 1,5 -metristä terävää aaltoa.
Välillä Väinameren aallot vyöryivät keulakannen yli. Kun suunta vaihtui sivuttain aallokkoon, heiluttivat ne vain vähän polttoainetta sisältäneestä tankista moskat liikkeelle niin että kone alkoi köhimään.
Split Potin matkamittariin tuli Väinamerellä hassut lukemat, 1111 tuntia.
Tankinpohjasta sivuaallokossa liikkelle lähtenyt moska sai koneemme hyytymään 5 metriä ennen sataman porttia. Laskimme keula-ankkurin, joka onnistui jumiutumaan aallonmurtajan kivien alle niin, että tarvittiin naapuria vetoavuksi.
Naapuriveneen miehistö jeesasi ystävällisesti koneen ja pohjakiven välissä olevan ankkurin kanssa sählännyttä Split Pot -miehistöä
Kuivastun vierassatama ilta-auringossa.
Kuivastun lautta- ja vierassatama heijastuvan ilta-auringon valossa.
Jonas-laiva lähdössä Kuivastun satamasta Virtsuun hakemaan lisää Saarenmaalle menijöitä.
Kuivastun ja Virtsun välillä ramppaa tiivis yhteysliikenne, sillä Saarenmaan lähes koko menoliikenne kulkee Muhun saaren kautta.
Pädasten kartanohotelli ja luksus-spa on myös yksi Muhun saaren nähtävyyksistä.
Pädaste kartano, Muhu. Saaren nähtävyydet saa päivässä haltuun vuokra-auton vauhditamana.
Muhu, Pädasten kartano on lähellä rantaa, mutta herraskaisille kylpijöille on kaivettu myös oma pikku koristelammikko.
Pädasten komea kartano, Muhu. Alueelle pääsee liikuskelemaan maksua vastaan ja rantaravintolan palveluita käyttää, mutta muiden rakennusten sisätiloja ei pääse vilkaisemaan kuin jäämällä yöksi.
Uugun jyrkätrantatörmät ovat Muhun korkeimmat, mutta jäävät vaatimattomiksi verrattuna Saarenmaan puolelta löytyviin Pangan seinämiin.
Jaanalind-strutsifarmi on yksi Muhun nähtävyyksistä, ja ilahduttanee ainakin lapsiperheitä.
Tyypillisen tylyilmeinen tipu Muhun Jaanalind -strutsifarmilla
Muhu Jaanalind -strutsifarmilta löytyy muutamia muitakin eläinaitauksia, kuten seeprat.
Muhu Jaanalind -strutsifarmin äijämäinen kenguru.
Orissaaren keskustasta löytyneestä pubi-ravintolasta sai maukkaan kalakeiton muutamalla eurolla.
Panga pank Saarenmaa - Mereen putoava seinämä oli mielestämme Saarenmaan upeimpia nähtävyyksiä.
Saarenmaa Panga pank
Saarenmaa Panga pank -jyrkänne tarjoaa selvästi Suomen rannoista poikkeavaa maastoa.
Saarenmaa Panga pank -maisemapaikalla.
Saarenmaa Panga pank tuletorni
Saarenmaa Panga pank
Muhu Saarenmaan ja Muhun väliseltä tiepenkereeltä katsottuna.
Muhulta ehtii vuokra-autolla kurkkaamaan päivässä myös hieman Saarenmaan puolta.
Lounarand -vierassataman persoonalliset majoitustilat, Muhu. Lounarandin ystävälliseltä isännältä järjestyi meille vuokra-auto Kuivastuun, josta oli vuokrattu kaikki kärryt.
Muhu Kuivastu -vierassatama - aallonmurtajan laituri, Split Pot ja pari hieman eri sukuista paattia.
Muhu Kuivastu -vierassatama. Uudenveroisessa satamarakennuksessa oli erittäin siistit wc-tilat, suihkut ja saunat. Myös septintyhjennys ja polttoainetankkaus löytyivät.
Metallisempi naapurivene Kuivastun satamassa.
Kuivastun ajoittain sateisessa illassa kokeiltiin luoda aurinkoa Aperol spritzilla.
Kuivastun satama jää taakse, viimeisen legin suuntana on Pärnu.
Muhumaa -yhteysalus heti Kuivastun sataman ulkopuolella.
Upean tyyni alkuosuus Kuivastu - Pärnu -ajomatkalla.
Pärnun aallonmurtajan sisäpuolella lähestytään kohdetta
Saapuminen Pärnuun, Split Potin ensimmäiseen pyyhelomakohteeseen
Pärnun satamaa ja aallonmurtajalla varustettu suora
Pärnun satamaan oli ilmeisesti hiljattain uponnut ruotsalainen alus.
Aaro saapui äitinsä kanssa autolla Pärnun miesten iltaan, ja Tomi jatkoi sillä aamulla takaisin.
Pärnu vierassatama - Palvelut oli muuten hyvät, mutta septitankin tyhjennysmahdollisuus puuttuu seudulta.
Pärnu vierassataman ainut vieraslaituri. Tilaa riitti kuitenkin hyvin.
Pärnu vierassatama - Laiturin avoimempi puoli ei innostanut ketään kiinnittäytymään. Aallonmurtajasta huolimatta tähän saattaa tulla aaltoa kun sattuu tuulemaan pituussuunnassa sisään kuten edellisenä iltana.
Pärnu vierassatamassa
Pärnu - rannalla viimein, ja sääkin on kesäinen