Laita Javascript päälle!

Huomenna mennään Korkeasaareen

Klo 12.30 suoritettiin miehistön vaihto Lauttasaaren kotisatamassa. Simo tuupattiin ulos paatista ja kohti Kreikaan vievään lentokoneeseen. Tilalle otettiin Tomin perheenjäsenet, Joonas ja Laura.

Putputtelimme erittäin lämpimässä syyspäivässä kohti Suomenlinnaa. Saaren vierassatama oli kuitenkin viimeistä paikkaa myöden täytetty jo klo 14 aikoihin. Odottelimme noin puolisen tuntia ihmeen tapahtumista ja paikan vapautumista. Odotustamme ei tällä kertaa kuitenkaan palkittu vaan turhautuneena tilanteesta puskimme veneemme kanavaa pitkin saaren halki ja Kustaanmiekan kohdilta keula osoitti pohjoisen, Korkeasaaren suuntaan.

Matkalla Lauran isä selvitteli meille luvallisen yöpymispaikan saarelta.

Saaren pohjoispuolelle on valmistumassa erittäin asialliselta näyttävä, aisapaikoin varusteltu pienvenelaituri. Lepuuttajat viriteltyämme ja parkkeerausvalmisteluita tehdessämme meitä kuitenkin kiellettiin kiinnittäytymästä tähän laituriin koska laituria ei oltu vielä saatu valmiiksi. Saatiin puhelimessa uudet koordinaatit saaren länsipuolella olevan hylkysaaren rantaan/laituriin, johon ei myöskään ilman lupaa saa pysäköidä. Paikka oli suojaisahko lahti ankkuroida vene siten että keula tuli vanhaan, selkeästi käytöstä jo vuosia sitten poistuneeseen korkeahkoon laituriin.Lahdella n. 4-5m syvyys. Miinuspuolelta pahasti avoin itä ja idänpuoleisille tuulille. Myös idänpuolla oleva vilkas veneväylä keikuttaa paattia säännöllisen häiritsevästi.

Korkeasaaresta nappasimme mukaan saaren asukkaat Astan ja Jussin. Teimme nopean vatsojen tankkausreissun läheiselle Pyysaarelle ja ravintola Pyysaareen. 18,5 euron hintaan ravintolasta saa itselleen kohtalaiselta maistuvan metsästäjänleikeaterian. Vatsat täytettyämme palasimme takaisin Korkeasaarelle ja teimme eläintenhoitaja Jussin johdolla exclusiivisen kierroksen Aasien, Kameleiden, Heppojen ja Apinoiden elintiloihin. Myös kissalaakson asukkaat vaikuttivat olevan poikkeuksellisen eloisalla tuulella kun kiersin Joonaksen kanssa kahteen pekkaan tuijottelemassa niitä silmästä silmään. Oli jännä kokemus sekä isälle ja pojalle että myös täyskasvuiselle tiikerille koska puiston virallisesti sulkeuduttua tunteja sitten olimme ainoat elävät olennot tilateessa. Välillämme vain 1,5 metriä sekä tuhdit rautaiset kalterit.

Yö oli poikkeuksellisen lämmin syyskuiseksi veneyöksi. Selvisimme siitä ilman webastoa.  Veikkaisin että ilma veneen ulkona oli noin +10C yön tunteina mutta aiemmin mitattu veden +17C lämpötila piti lämmön veneessä ihan ok lukemissa.

Aamulla starttasimme veneen todella varhain, noin kello 08.00 Suuntana eilen täynnä ollut Suomenlinna. Saimme kuin saimmekin tällä kertaa venepaikan sen luovuttaneelta aamuvirkulta moottoriveneeltä. Saarella tehtiin varsin kattava kierros linnan eri salaisiin paikkoihin ja tunneleihin. Näin aamuvarhaisella ei saarella juuri kotimaisia turisteja näkynyt. Sen sijaan bussilastillinen aasialaisia, todennäköisesti kiinalaisia aamuvirkkuja turisteja kierteli saarta lenkkarit sauhuten.

Linnalta lähdimme parin tunnin vaeltelun jälkeen koti kotisatamaa ja viettelemään isovanhemmille Joonaksen kolmansia 3-v syntymäpäiviä. 1.kerta oli Hop Lop synttärit kavereille ja 2. kerralla synttärit järkättiin päiväkodissa, jonka Joonas on juuri aloittanut.

Tämä saattoi jäädä kesän viimeiseksi, perheenkanssa yön yli kestäväksi, reissuksi.

Lokitiedot

Suomenlinna hyvää huomenta
Kustaanmiekka
Viikingin omimarssi jatkuu kustaanmiekassa
Vähän jäissä aamusalla (oli oikeesti vaan aamukastetta)
Entisen merimuseon ensinen lipunmyynti
Korkeasaaren nalleasukit
Serkku Suomenlinnassa naapurina. Huom! Ks. minkälaisen lepuuttajan serkku on saanu!