Laita Javascript päälle!

Hedonistista äitienpäivää viettämässä

Äitienpäivän aattona lähdettiin nautinto edellä merelle veneen omistajaperheiden kera. Kuulimme että Hotelli Långvik, Kirkkonummella on avannut uuden vierasvenesataman ja palvelee jatkossa myös mereltä käsin saapuvia asiakkaita. Päätimme siis testata heidän palvelukonseptia tuoreeltaan.

Vene irtaantui kotisatamasta puolen päivän aikaan melkoisessa länsituulessa. Saatiin ajella lähes koko matka siten vastatuuleen. Aurinko paistoi kirkkaasti, joten hetimmiten lähdön jälkeen nautimme lasilliset skumppaa hienoissa kesäisissä fiiliksissä. Totesimme edessä olevan hyvinkin hedonistiset 24-tuntia elämää.

Valitsimme matkalle lounaspaikaksi pysähdyksen Isoon Vasikkasaaren ja siellä saaren koillisosassa sijaitsevat poijupaikat.Keula saatiin laiturin alkupäässä olevaan kallioon kiinni. Lounaamme koostui erilaisista grilliherkuista ja se upposikin nälkäisiin veneilijöihin erittäin helposti. Masut pullollaan jatkoimme matkaa Svinön salmen kautta Långvikin lahdelle. Uudenkarheaan Marinetekin vieraslaituriin kiinnittäydyttiin kello 16.30.

Satama on varsin miellyttävä paikka ja kapean mutta pitkähkön lahden johdosta suojaisahko. Laiturilla näytti olevan sähkötolpat jo paikoillaan laiturin reilua kolmeakymmentä vieraspaikkaa varten. Useimmat paikat olivat asiallisia aisapaikkoja. Vesipisteitä ei vielä näkynyt mutta epäilen että sellaiset ovat myös rakenteilla. Kaikuluotaimemme näytti aika pieniä, paikoin vain 1,2 metrin, lukemia pitkin Långvikin lahtea. Isommalla purjeveneellä kohteen saavutettavuus saattaa olla siten haastavampi. Laiturin edustaa oli sekeästi ruopattu ja syvä alue selkeästi merkattu laiturin molemmin puolin. Laiturille ajettassa veteen oli laitettu vihreän ja punaisen merkin muodostama portti, joten perille oli helppo päästä. Vene pressutettiin pikaisesti ja simmarit laukuissamme lähdimme kirjautumaan hotelliin sisälle.

Långvik tarjoaa uskomattoman hienot puitteet aikuisten hemmottelulomalle. Pian hotelliin kirjauduttuamme liittyi seuraamme Tuomaksen perhe, joten illan rientoja varten meillä oli kasassa kolme perheellistä nautiskelijoita. Tuomas ja Jenni tulivat paikalle autoillen. Siirryimme pian laukut purettuamme hyödyntämään Hotellin kylpyläosaston palveluita. Kylpylästä löytyy täysimittainen uima-allas, nautinnolliset porealtaat sekeä kylmäallas. Kylpemisen lomassa istahtaa mielellään tuhti kylpytakki päällä nauttimaan lasillisen shampanjaa takkatulen ääreen tai ihailee upeita merimaisemia. Kylpylästä on suora käynti suurelle terassille, joten lämpiminä kesäpäivinä terassilla lekottelu on varmasti monelle mieleistä puuhaa. Eri tyylisiä saunoja pääsimme kokeilemaan kolmea eri sorttia. Oli infrapunalämmitteistä TV:n katselusaunaa, aromituoksuinen höyrysauna sekä perinteinen kotimainen. Myös suikuissa oli erilaisia teemoja. Lapsille kylpylää ei selkeästi ole suunniteltu mutta meidän kaksi 4-vuotiasta pojankoltiaista viihtyi altailla vähintään yhtä hyvin kuin aikuiset.

Kylpemisten jälkeen siirryimme nauttimaan privaatiksi varaamaamme Kekkosloungeen yhden vuoden hienoimmista illallisista. Lapset saivat Kekkosessa tarvitsemaansa leikkitilaa ja aikuiset sen myötä täydellisen kulinaristisen nautintorauhan. Illallista ylistettiin jokaisesta suusta. Masut jälleen pulleina siirryttiin sitten illan viimeiseen aktiviteettiin, ohjelmatoimisto Pokerikuumeen järjestämään pokerikouluun. Ohjelma oli jännittävä ja viihdyti myös seurueemme keltanokkia, jotka pelasivat Texas Hold’em pokeria ensimmäistä kertaa. Asiantunteva ja kattava opastus peliin sen historiasta pelinkulkuun ja strategioihin toi ohjelmalle huomattavaa arvoa. Savuisten jälkiruokaviskien, riemunkiljahdusten ja karmivien ohivetojen saattelemana porukamme oli valmis petiin hieman puolen yön jälkeen.

Kiitokset ja suositukset anamme myös hotellihuoneiden tyylikkäälle, merihenkiselle sisustukselle, joka miellytti eritoten molempia kipareitamme. Sängyt tuntuivat mukavilta ja niillä nukuttiin makoisasti koko yö. Aamulla virkeimmät meistä käväisivät vielä toisella kylpyläkierroksella ja nautimme hotellin kattavan aamupalan. Kotimatkalle lähdettin huoneiden luovutusaikaan puolen päivän paikkeilla.

Veneretki Långvikiin oli erittäin onnistunut ja paljon isoja nautintoja sisältänyt kokemus. Näin alkukaudesta on veneissä useain vielä kylmä nukkua, joten ylellisen hotellihuonemajoituksen lämmössä myös lapsiperheet voivat tehdä rohkeasti yön yli venyviä venereissuja pk-seudun lähivesillä. Hotellin sijainti on erinomainen huomioiden Espoon ja Helsingin isot venesatamat. Hitaammallakin veneellä paikan tavoittaa muutamassa tunnissa melkein miltä vaan pk-seudun satamalta. Nopeimmilla matkaan ei mene kuin muutamia kymmeniä minuutteja. Lysti hotellilla kabinetteineen kyllä maksoi mutta oli mielestämme jokaisen euron väärti. Suosittelemme kokeilemaan!

Matkaa Lauttasaari – Långvik tuli Navionicsin mukaan 27,6 NM.

Lokitiedot

grillipaikka, Iso Vasikkasaari
Suinon salmi matkalla Isosta Vasikkasaaresta Långvikiin
Långvik vieraslaituri
Långvikin laituri näkyi hotellihuoneen ikkunasta