Laita Javascript päälle!

Große Après-Ski-Reise in östliche Mittelmeer

Miehistön kokoontuessa klo 10.00 lähtöä varten oli Tomi vetäissyt päällensä kipparin kuteet tätä tulevaa ja veneemme toistaiseksi pisintä reissua varten. Paljon suunnittelutyötä ja hankintoja reissua varten olimme hoitaneet jo ennalta. Veneemme turvakaappi sai säilöönsä mm. heittoliinan, käsisoihdut 2 kpl, hätäraketin ja supertehokkaan Maglite-taskulampun. Edellisenä päivänä olimme käyneet kaupassa ja suorittaneet muonitushuollon. Jääkaappi viilensi ruokia akkujen latautuessa maasähköllä yön yli ja reissumme oli, kuten suunniteltu, valmis alkamaan heti klo 10.00.

Lauttasaari – Älgö 15.7.

Matka käynnistyi varsin erinomaisessa, aurinkoisessa ja tyynehkössä kelissä. Ajelimme vauhdikkaasti Porkkalan selän yli, ja pysähdyimme matkalla lounastauolle Stora Fagerön hiekka/kangasmetsäsaarelle Inkoon edustalla. Ensimmäiseksi yöpymiskohteeksi olimme suunnitelleet Fladalandet-nimistä saarta Tammisaaren edustalla, kansallispuiston alueella. Tuulet eivät kuitenkaan olleet suosiollisia ankkuroitumiseen saaren helppoihin kohteisiin, joten jätimme saaren karikkoisine rantoineen seuraavaa huiputuskertaa varten. Sen sijaan poijuun ja keula laituriin päästiin kiinnittymään Rödjanin käyntisatamaan Älgön saarella, joka sijaitsi vain kivilingon matkan päässä Fladalandetista. Satamasta löytyi kiva sauna, mukavia luontopolkuja, alueen luonnosta kertova minimuseo sekä tikkakisoja vaatinut tikkataulu.

Älgö – Birsskär 16.7.

Matkamme jatkui Hangon ohitse ja lounas syötiin maineikkaassa Farmors Cafeessa Högsåran saarella. Tämän pikastopin jälkeen tarkoituksemme oli ajaa Gullkronaan yöksi. Saaren isäntä ja paikalta löytyneet kertoivat vakuuttivat kuitenkin, että ”Gullkrona paradice är stengt för natten”.  Tästä pettyneenä etsimme kartalta uudeksi kohteeksi läheisen Stenskärin. Lyhyen siirtymän jälkeen saimme todeta Stenskärinkin yöpymiskelvottomaksi käyttökelpoisten paikkojen oltua täynnä. Ajoimme yöksi vastapäiselle Birsskärille, josta löytyi mainiot sileät rantakalliot ja tarpeeksi karu maasto reissun ensimmäisiä saariolympialaisia varten. Lajeina kiven tarkkuusheitto, petanki, frisbeegolf ja pokerifinaali.

Birsskär – Enklinge 17.7.

Suuntasimme jo Ahvenanmaan puolelle. Matkalla syötiin lounas Korppoon saaressa, Verkanin mukavasti muonittavassa satamassa. Kuten monilla muillakin merimatkoilla, veneilijä saattaa reissullaan kohdata suunnitelmia sotkevia muuttujia, joiden kanssa on elettävä. Kohtuullisessa 9 m/s tuulessa päätimme Enklingen sataman paikkeilla pitää pienen huilahdustauon matkan muuten kovin nopeasta ja kelistä johtuen pärskivästä menosta.

Määränpäämme oli noin 6 mailin päässä siintävä Seglingen saari. Taukoa pitäessämme ja veneen käydessä tyhjäkäynnillä moottori lakkasi käymästä emmekä saaneet konetta enää hyrräämään muutamasta pikaisesta starttiyrityksestä huolimatta. Tuuli käänsi meidät voimallaan salaman nopeasti kylki tuuleen päin ja aloimme ajautua kohti Bockholm-nimisen saaren rantakallioita melkoisella vauhdilla. Onneksi kapteeni Vunneli oli tilanteen vakavuudesta ajantasalla ja tajusi ripeäsi alkaa ankkurinheittopuuhiin. Ranta oli poikkeuksellisen syvä, muutama metri rannasta ja kaiku näytti 25m lukemia. Saimme hätäpäissämme nakattua sekä peräankkurin että keula-ankkurin veteen. Simo riisui asunsa ripeästi, hyppäsi veteen ja ui rantaan ottamaan ensimmäisiä mahdollisia veneen kallioihin rysähtämisiä vastaan. Veneen molemmat ankkurit tarrautuivat pohjaan yhtä aikaa kiinni ja meno pysähtyi kirjaimellisesti metrin päähän rantakalliosta. Muutaman hätämerkkinä turhaan huidotun käsimerkin jälkeen soitimme trossipalvelun pojat eli meripelastuksen paikalle

Meripelastus saapui noin 45 minuutin kuluttua soitostamme. Pienehköllä ja nopealla kumiveneellä saapunut kahden miehen apujoukko hinasi meidät Enklingen vierassatamaan, jossa syytä moottorin sammumiselle alettiin selvittelemään. Onneksi toinen ruotsinkielisistä meripelastajista oli oikea ässä diesel-motoreiden kanssa. Syy vikaan selvisi siitä että moottorin bensapumppuihin oli päässyt vettä melkein kokonaan tyhjentyneestä tankista. Veneessä mukana ollut varafilttesi vaihdettiin paikoilleen ja toisen uuden filtterin ostimme myöhemmin Maarianhaminasta. Opimme myös miten konetta ilmataan polttoaine pumpun päällä olevasta manuaalisesta pumpusta. Suuri kiitos avustuksestamme kuuluu ilman muuta Brändöstä kotoisin olleelle meripelastustiimille sekä Enklingen satamaa ja kauppaa mahtavalla meiningillä pyörittävälle yrittäjälle, joka pyyteettömästi hommasi meille lisää menovettä laiturille sekä auttoi moottorin ilmaamisen kanssa.

Enklinge on kaikin puolin hieno veneilykohde. Rannassa on vuokrattavana kohtuuhintaan upea ponttooneilla kelluva sauna, josta pulahtaa mereen alta aikayksikön. Grillausfasiliteetit olivat myös kunnossa ja lähistöltä löytynyt elintarvikekauppa palveli meitä todella ystävällisesti. Täällä olisi kiva päästä piipahtamaan uudestaankin!

Enklinge – Kapellskär 18.7.

Pääsimme ajelemaan Teilin selän sekä Lumparnin lahden ylitse Maarianhaminaan. Itäsatamassa olimme todella tehokkaita, sillä noin 4-tunnin pysähdyksen aikana siivosimme veneen, kävimme ruokakaupassa sekä ostamassa venehuoltoliikkeestä uudet filtterit bensapumppuihin. Miehistöä vaihdettiin pikaisesti Teemun lentäessa takaisin Helsinkiin ja Matin ottaessa lauttakyydityksen. Tilalle saimme Turun salskean ja pelottoman matruusin Ilkan, joka saapui paikalle lautalla. Pikaisesti kerettiin myös treffaamaan Tomin ja Teemun vanhemmat, jotka olivat saapuneet satamaan samaan aikaan. Syy tehokkuuteen oli siinä että Ahvenanmaan ja Ruotsin välisellä merialueella vallitsi mieto tuuli ja hyvät olosuhteet lätäkön ylitykselle. Tiedossa oli myös että illan/yön mittaan tuulet voimistuvat ja ainakaan 2-3 vuorokauteen Ahvenanmerelle ei olisi mitään asiaa reilu 8-metrisellä mutta kuitenkin erittäin merikelpoisella veneellämme. Kello 18 aikoihin lähdimme ylitystä tekemään uuden matruusin kera.

Myöhemmin kuulimme että Maarianhaminaan jääneet veneet olivat olleet jumissa satamassa jopa kuusi seuraavaa vuorokautta yltyneiden tuulien vuoksi.

Avomeriosuus otti aikaa noin tunnin ja sujui kohtuullisen leppoisasti plaanaillessa jotakuinkin metrisessä aallokossa. Noin klo 20 aluksemme Split Pot oli kiinnitetty Kapellskärin leirintäalueen lähettyvillä olevaan vierassatamaan ja miehistö pääsi saunomaan poikkeuksellisen karuihin fasiliteetteihin. Aamulla Simo ja Ilkka rykäisivät reilun tunnin juoksulenkin, ja tuumivat Kapellskärin olevan varsin turha levike. Laiturin lisäksi paikka ei tarjoa oikeastaan mitään syytä pysähtymiseen.

Kapellskär – Finnhamn 19.7.

Koimme ruotsalaista veneilykulttuuria sitten oikein kunnolla. Reittimme määränpää oli Finnhamn, joka sijaitsee Kapellskäristä lounaaseen. Reitti oli pullollaan paikallisia veneilijöitä ja kipparit joutuivat olemaan tarkkoja ajolinjojen kanssa. Finnhamnissa emme päässeet varsinaiseen merkattuun vierassatamaan mutta onneksi toinen löytyi heti näköetäisyydeltä. Korkealle merenpinnasta nousevat rantakalliot luonnehtivat hyvin Tukholman saaristoa – eikä Finnhamn ollut siinä suhteessa poikkeus. Saarelta löytyi mahtava ja korkea kallio tarpeidemme mukaiseen chillailuun. Grillattiin, pelattiin korttia ja käytiin nukkumaan.

Finnhamn – Vaxholm 20.7.

Tarkoituksemme oli viettää reissun ensimmäinen ränttätänttäyö. Toteutuspaikaksi oli valittu saariston pääkaupungiksi itseään tituleeraava Vaxholman vierassatama. Paikka on ehdottomasti käymisen arvoinen, hieno kesäkaupunki linnoineen ja rantabulevardeineen. Kesy yöelämä oli miehistölle pienoinen pettymys mutta muutoin nautimme Vaxholmassa maittavia aterioita kaupungin ravintoloissa useaan otteeseen. Edes aamiasta emme jaksaneet omin kätösin väsäillä.

Vaxholm – Tukholma 21.7.

Oli tämän Ruotsin valloituksen 1/4 legin viimeinen päivä, jolloin vene kurvailtiin Tukholman Kungliga Motorbåt Klubbenin jättimäisen pitkän laiturin päähän. Siivouksen, tavaroiden pakkauksen ja lounaan jälkeen Tomi ja Ilkka ottivat taksin satamaan ja jättivät Simon suunnittelemaan tulevaa perhevenelomaviikkoansa Mälaren-järvellä.

Ps. Mistä moinen otsikko? Simon veneelle tuoma Itävallasta hankittu after ski -cd soi veneessä reissun ajan lähes tauvotta opettaen meille aimo annoksen saksan kieltä. Biisit syöpyivät lähtemättömästi miehistön takaraivoon.

Lokitiedot

Kippari(t)
,
Miehistö
, ,
Tuuli
Heikko tuuli, 0-3 m/s
Kohtalainen tuuli, 4–7 m/s
Navakka tuuli, 8–13 m/s
Pilvisyys
Selkeää
Verrattain selkeää
Puolipilvistä
Veden lämpötila
20-22 °C
Kohteet
, , , , , , , , , , ,
Alueet
Ahvenanmaa, Espoo, Helsinki, Länsi-Turunmaa, Raasepori, Ruotsi, Suomi, Uusimaa
Avainsanat
, , , , , , , , , , ,
Miehistö Lauttasaaressa valmiina huiman seikkailun starttiin
Kapteeni Mäkinen oli jopa liian hyvin varustaunut muuhun miehistöön nähden
Kapteeni Mäkinen omaksui kapteenimaisen käytöksen, ja jakeli päällystön tervehdyksiä kaikille varteenotettaville aluksille
Tyyni ja muutenkin upea lähtökeli helpotti kapteenin tervehdysten suorittamista keulakannella
Split Potin köydet irtosivat kotisatamasta kuukaudeksi, kippis sille
Tall Ships Race oli alkamassa Hietalahdessa, ja tapahtumaan matkanneita aluksia lipui vastaan
Kapteeni rentoutuu takapenkillä Porkkalan selkää ylitettäessä
Isompaa purjelaivakaliiberia Inkoon edustalla matkalla Tall Ships Raceen
Lounastauko, ensimmäinen pysähdyspaikkamme Stora Fagerö Inkoon edustalla
Stora Fagerön nuotiopaikka ja upeaa hiekkarantaa
Stora Fagerö beach
Split Potin ensimmäisen legin miehistö tarkastamassa heille aiemmin huiputtamatonta Stora Fagerötä
Stora Fagerön terävä pohjoiskärki
Ensimmäinen yöstoppimme, Älgön retkisatama Rödjan Tammisaaren saariston kansallispuistossa
Älgö Rödjanin laituri oli saapuessamme lähes täynnä
Älgö Rödjanin rannalla on merimerkkimäisen tyylikäs nimikyltti
Retkisatama, Älgö Rödjan.
Mäkiset suuntaamssa Älgön saarikierrokselle Rödjanin retkisatamasta.
Älgö Rödjanin miellyttävä sauna
Älgö Rödjanin pieni ja lämminhenkinen museo
Älgö Rödjanin kalastajatila ja satama
Split Pot ja muut Älgö Rödjanin laituriin kiinnittyneet vierasveneet
Malttamattomat grillaajat, Älgö Rödjan
Grillaajan odotuksen lihaisa päätös Älgö Rödjanin ilmanalassa kypsennettynä
Split Potin miehistö ahmimassa kiireellä ennen alkavaa saunavuoroa
Älgö Rödjanin saunasta pääsee näppärästi uimaan
Sauna, Älgö Rödjan
Kapteeni Mäkisen eväsväsäys
Älgö Rödjan, Tammisaaren saariston kansallispuisto
Kakkospäivän hieman tuulisempi etappi ylitti myös Hangon selän
Matruusit Hangon selällä Högsåraa kohti rytkyttämässä
Lounastauko, Högsåra, mummon evästä ja pullaa
Kaikin puoli miellyttävän oloinen vierassatama, Högsåra
Högsåran perinteikästä satamamiljöötä
Högsåran hiekkaranta ja leikkipaikka on aivan vieraslaiturin kupeessa.
Kapteeni Mäkinen kesämielellä, Högsåra
Högsåran kesämaisemaa
Högsåran suurin nähtävyys, Farmors Cafe
Farmors Cafen omalaatuinen ja sympaattinen miljöö hurmaa ainakin ensimmäistä kertaa paikalla olevat
Farmors Cafen kahviliitännäisiä
Teemu ja Farmors Cafen lihapullat
Kapteeni Mäkinen ja Farmors Cafen epämiehekäs, mutta toimiva salaatti, Högsåra
Caesar-salaatti, Farmors Cafe, Högsåra
Venevaja Högsåran satamassa
Olisimme tulleet yöksi Gullkronan saarelle, mutta paikka olikin tarkoitettu vain päiväkävijöille
Gullkrona - Laiturilla olleen teksti näkyi vain kiinnittymisetäisyydeltä. Teksti toivotti tervetulleeksi, mutta kehotti ostamaan jotakin pikaisesti ja jatkamaan matkaa.
Jatkoimme Gullkronasta Birrskäriin, josta löytyi vihdoin yöpymispaikka ja pääsimme siten suorittamaan puolipakollista rantautumisryyppyä
Matti, Birsskär
Birsskärin retkisatamakin oli melko täynnä veneitä viereisen Stenskärin tukkiuduttua jo aiemmin.
Birsskärillä oli pari lainasoutuvenettä viereisellä Stenskärillä vierailua varten.
Stenkärin saunalla varusteltu vierassatama on aivan Birsskärin retkisatamaa vastapäätä
Birsskäriltä on ihastelukelpoiset näkymät etenkin eteläpuolelta
Birsskärin kallioista rantaa
Birsskärin saariolympialaisten ensimmäisenä lajina oli frisbeegolf.
Stenskärin saariolympialaisten 2. laji petanki vaikeutui kesken pelin muovikuulien puhkeillessa kalliolla
Birsskärin puolipilvinen auringonlasku
Stenskär Birsskärin puolelta tiirailtuna
Birsskärin pohjoispuolista maisemaa
Stenskärin vierassatama Birsskäriltä kuvattuna
Grillitiimi ahkeroi vastuullisessa tehtävässään
Birsskärin maisemia
Birsskärin laituri
Lisukevastaava Matti tarkkailee potaatin kypsyysastetta
Birsskärin illallinen katettiin poikkeuksellisesti Split Potin sisätiloihin
Birsskärin illallispöytää hyödynnettiin pokeriin ruokien äkillisen joukkotuhon jälkeen.
Tutimaan Birsskärin yöhön
Aamun pikaisin kastautuja Matti
Birsskärin aamukahvittelu- ja lötköttelyhetki
Kolmospäivän lounashuili Korppoon Verkanilla
Korppoon Verkanilla kellui isompi Reiska-veli
Viereisen Sea-Reiskan näyttävästi kiiltänyt keula-ankkuri
Nälkäinen kakkoskapteeni suuntaamassa suu auki Buffalo-ravintolaa kohti Korppoon Verkanilla
Ravintola Buffalo, Verkan, Korppoo
Verkanin vierassatama, Korppoo ja Buffalo-ravintola
Teemu ja Buffalon lounaspöydästä kannettu jauhelihavelli. Löysää, mutta maukasta.
Laiva-niminen purjevene oli saapunut Verkanille Saksasta asti
Verkanin ja Enklingen välistä upeaa ja rikkonaista merimaastoa
Tässä vaiheessa miehistöllä oli vielä normaalisti toimiva moottori. Hetkeä myöhemmin ei.
Verkanin ja Enklingen välillä muita veneitä näkyi yllättävän harvakseltaan.
Huiputtamaan kutsunut saari Verkanin ja Enklingen välillä
Vielä pari käännöstä, ja sitten moottorimme päätti hyytyä.
Meripelastus saapui 45 minuutin kohtuullisen lyhyen odottelun jälkeen hinaamaan jyrkkäpohjaiseen kalliorantaan hyytyneen Split Potin viereiseen Enklingen vierassatamaan.
Tämä Bockholmin syvä ranta tuli miehistöllemme tutuksi pyytämättä ja yllättäen.
Upeasti hommansa hoitanut Meripelastus tarjosi myös apua hyytyneen moottorin vedellä täyttyneiden suodattimien tyhjennykseen. Suuri kiitos heille!
Yllättävän sattuman seurauksena löysimme itsemme Seglingen sijaan Enklingen vierassatamasta. Totesimme nopeasti sataman tunnelman ja palvelualttiuden vallan fantastiseksi.
Enklingen vierassataman muita venevieraita
Merihädän kaltaisesta äkillisestä tilanteesta selvittyämme alkoi ilta kääntymään selkeästi voitolle, ja mieliala palasi taas normaaliiveneilyn 10+ -tasoon.
Enklingen iltamaisemaa
Kalastaja Enklingen heinäkuisessa illassa
Enklingen kakkoslaituri ja laiturisauna kaiken keltaavassa auringonlaskun valossa
Enklingen rantaa, Ahvenanmaa
Split Pot Enklingen vieraslaiturissa
Vierassatama, Enklinge, Ahvenanmaa
MIehistö vetäytymässä miellyttävälle laiturisaunalle
Kelluvasta saunasta käsin ylikuumentuneen miehistön viilennys on hoituu näppärästi
Kapteeni Mäkinen päivän tilannetta selkeästi hilpeämpänä
Merihätä kääntyi voitoksi viimeistään saunassa
Teemu ja maailman parhaimmistoon kuuluva saunaolut, Brooklyn American Ale
Enklingen sauna ja illan viimeinen uimahyppy ennen viereiselle nuotiopaikalle makkaranpaistoon vetäytymistä
Joku muukin plaanaili nokka kohti Maarianhaminaa
Lossi Enklinge - Maarianhamina -välillä
Trafiikki vilkastui Maarianhaminan lähestyessä
Maarianhamina, miehistön päivitys, suodatinostos, pikainen pizza- ja kauppakeikka. Sitten kipparinlakkia takaisin päähän ja selän ylitykseen.
Miehistön tuore jäsen Ilkka hyppäsi kyytiin Maarianhaminasta ja pääsi suoraan Ahvenanmerelle lähestymässä olleen tuulisen rintaman hoputtamana
Maarianhamina - Kapellskär -etapin alkuvaiheen upean näköistä ränniä. Tästä alkoi miehistöllemme entuudestaan tuntemattomat reitit.
Viimeiset näköhavainnot Suomen kallioperästä Ahvenanmeren reunalla
Kobba Klintar -luodon kaunis luotsirakennus tulee vastaan viimeisenä ennen avomeriosuutta
Avomerellä ei tarvinnut kärsiä ruuhkasta. Ylityksen aikana näimme 2 alusta, joista kaukana häämöttävä purjealus oli toinen
Pois pois sateen uhkaamasta Suomesta
Toinen Ahvenanmerellä tavattu alus oli tulossa pohjoisesta
Hetki ennen ylitystämme tyyntynyt meri aaltoili kahdesta eri suunnasta. Isoimmat 1,5-metriset aallot pärskähtelivät välillä näyttävästi veneen ympärillä
Samaan aikaan sivu, ja myötäaallokkoon oli kohtuullisen rauhallista ajella 25 solmun matkavauhtia.
Split Pot jätti ensimmäistä kertaa Suomen itäpuolelleen
Keskellä Ahvenanmerta GSM-verkkojen ulottumattomissa oli jännittävin osuus juuri korjatulla moottorilla ajeltuna
Split Pot etenee Ahvenanmerellä
Ajoittain venettä sai hieman ohjatakin isoimpia aaltoja kierrellessä.
Ruotsin puoli saavutettiin tunnin avomeriplaanauksen jälkeen
Ruotsin saariston suojassa ensimmäinen vastaan tullut alus oli tuttu Viking Mariella
Viking Mariella Kapellskärin edustalla
Ensimmäinen Split Potin Ruotsissa saavuttama satama oli Kapellskärin vaatimaton leirintäalue-laituri.
Kapellskärin satamalahden rämemaista maisemaa
Kapellskärin karun vierassataman takana meni ruotsinlaivaväylä. Aallot eivät ainakaan häiritsevänä kuitenkaan laiturille asti ulottuneet.
Liikuttava hetki katsoa, miten vanha rakas ystävämme Cinderella kuljetti uudelleenbrändättynä ruotsalaisväkeä Kapellskärin ohi, ilmeisesti Tallinnaa kohti.
Pitkä ja mökkipitoinen salmi Kapellskärin ja Finnhamnin välillä
Suomalaisvene Kapellskärin ja Finnhamnin välillä
Hylky Kapellskärin ja Finnhamnin välillä Tukholman saaristossa
Ilkka-matruusi Kapellskärin ja Finnhamnin välillä
Kapellskär - Finnhamn -välin tiuhaa kesäasutusta
Rantautumisriitti, Finnhamn
Finnhamnin sileää kalliorantaa
Finnhamn tarjoaa retkisataman lisäksi hyviä paikkoja luonnolliseen rantautumiseen
Finnhamnin vehreä lehto
Saarikierros, Finnhamn
Finnhamnin paras maisemapaikka
Finnhamin salmi
Finnhamnin retkisatamasaaren vastapäinen, täynnä ollut vierassatama
Finnhamn-saaren korkeat kalliot tarjoavat laajan maiseman Tukholman saaristoon
Finnhamn, Tukholman saaristo
Luonnonsatama retkisataman viereisellä lahdella, Finnhamn, Tukholman saaristo
Finnhamn, Tukholman saaristo
Finnhamn, Tukholman saaristo
Finnhamn, Tukholman saaristo
Split Pot Finnhamn-retkisataman laiturissa, Tukholman saaristo
Täyteen tullut laituri, Finnhamn, Tukholman saaristo
Ilkka grillausta haistelemassa, Finnhamn, Tukholman saaristo
Ilkka meinasi käydä malttamattomaksi grillauksen kestäessä kelvottomalla festivaaliglillillämme. Finnhamn, Tukholman saaristo
Kanavartaat Split Potin pitkäkestoisella haudutustyylillä, Finnhamn, Tukholman saaristo
Ruoka, lopultakin, Finnhamn
Uusi päivä ja mielessä uusi satama
Lähtöämme melkoisesti hidastanut, ankkurin mukana noussut jättipotti
Finnhamnin retkisatamaan jäi myöhäisestä startistamme huolimatta vielä nippu veneitä
Kapteeni edustustehtävissä Finnhamn - Vaxholm -välillä.
Saari Finnhamn - Vaxholm -reitillä
Lauantaipäivän trafiikki oli vilkasta Finnhamnin ja Vaxholmin välillä
Vaxholm lähestyy ja miehistö tunnelmissa
Höyryalus Vaxholmin linnan edustalla
Hotelli Vaxholm ja kylän rantabulevardia
Vaxholm mainosti itseään saariston pääkaupunkina. Tittelin lupaus taisi olla hieman yläkanttiin
Split Pot, Tomi ja Ilkka Vaxholmassa
Koko miehistö mahtui samaan kuvaan Vaxholmassa
Vierassatama, Vaxholm
Jonas-purjelaiva, Vaxholm
Ilkka i Båthuset, Vaxholm
Split Pot, Vaxholm
Ilkka Vaxholman kiinalaisessa lounasravintolassa
Vaxholmin karuimman näköinen vene
Terassi, Vaxholm
Tarjoilija valitsi kortinvedossa Ilkan luotettavimmalta vaikuttaneen kortin
Onnettaren suosikki, kierroksen maksaja Ilkka
Vaxholmin punainen tupa
Vaxholmin toiseksi karuin vene
Vaxholman vierassataman laituri
Vierassatama, Vaxholm
Vaxholmin sorsat kärkkyivät ruokaa Split Potin perälaudalla
Hyvästelimme sunnuntaina Vaxholman linnan valloittamattomana, ja suuntasimme Tukholmaa kohti
Kohteliaisuuslippumme liehui villisti Tukholman lähestyessä
Tukholman liepeillä
Tukholma ensimmäistä kertaa keulan edessä
Ilkkaa ottaa Tukholman vastaan rauhallisin elkein Split Potin aurinkokannella
Gröna Lundin huvipuisto, Tukholma
Saavuimme suoraan Tukholman ytimeen, Strandvägenille
Strandbryggan-ravintola oli Kungliga Motorbåt Klubbenin pitkän vieraslaiturin juurella.
Tankkauksen jälkeen piti vielä palata hieman taaksepäin septitankin tyhjennyspisteelle
Uneliaat Tukholman-valloittajat
Viikon aktiivisen veneilyn jälkeen ensimmäisen etapin maalissa Tukholmassa.
Järeää kalustoa Kungliga Motorbåt Klubbenin laiturissa
Kungliga Motorbåt Klubbenin vierassatama sijaitsee hyvällä paikalla, mutta on palvelukapasiteettiinsa nähden tyyris
Strandvägen
Simo hyvästelemässä muuta miehistöä viikoksi Koh Phangan -ravintolassa
Arkeen hetkeksi palaavaa miehistöä ei hymyilytä yhtä aidosti kuin veneilyä jatkavaa Simoa
Kungliga Motorbåt Klubbenin loputtoman pitkän laiturin alkupäätä
Sjö och Land, Strandvägen, Tukholma
Stockholm-laiva, Tukholma
Kesäinen Tukholma näyttäytyi vaihtomiehistöä odottavalle kipparille upeana
Hammarby sjö ja suluille johtava kanava, Tukholma
Mälaren-järvelle mereltä nostavat sulut, Hammarby, Tukholma
Mäleren-järven Tukholman puoleinen pääty aivan sulkujen yläpuolella
Upeatunnelmainen Thaiboat, Hammarby, Tukholma
Thaiboat-ravintolalaivan tunnelmaa, Hammarby, Tukholma
Hammarbyn kanavanrannan tyylikkäitä asuntolaivoja
Hammarbyn kanavarantaa, Tukholma
Turistivene, Hammarbyn kanavassa, Tukholma
Kanava, Hammarby, Tukholma
Vauhdikkaan oloinen vene lipuu Tukholman kanavaan Hammarbytä kohti
Patricia -yökerholaiva Tukholman heinäkuisessa illassa
Ilta saapuu Tukholmaan Simon kameralenkin aikana
Tukholman rannan lukuisia laivoja, kuvassa M/S Birger Jarl
Tukholman rannan lukuisia laivoja, kuvassa Teaterskeppet
Strandvägen Tukholman heinäkuisessa illassa
Iltahämärä saapuu Tukholman Strandvägenille
Ilta Strandvägenillä, Tukholma
Tyylikäs Strandbryggan-ravintola Tukholman Strandvägenillä. Keskellä oleva vene on vuokrattavissa ravintolasta.