Laita Javascript päälle!

Helleviikonlopun kruunaus Bylandetissa

Viikonloppu käynnistyi ajankohtaan nähden käsittämättömän hienossa säässä. Perjantaipäivästä lähtien oli täysin tyyntä, aurinkoista ja lämpöä monin paikoin lähelle 30 astetta. Sääkartat näyttivät hauskoilta, kun Suomi oli Euroopan lämpimin paikka. Esimerkiksi Lissaboniin oli merkitty 10 satetta koleampi sää. Muiden aktiviteettien vuoksi pääsimme parhaaseen helteenviettomaisemaan eli merelle vasta lauantai-iltapäivällä. Mika-ystävä pirauttelikin hieman lähtöä ennen, olemmeko merellä. Heillä oli perheensä kanssa vastaavia suunnitelmia. Tärskypaikaksi sovittiin Espoon kaupungin ulkoilusaari Bylandet Kirkkonummen puolella.

Lähes tyynessä säässä valitsimme uloimman reitin Rysäkarin eteläpuolelta. Vajaan tunnin plaanailun jälkeen saavutimme Bylandetin. Ennusteeseen oli merkitty hieman etelätuulta, jonka piti kääntyä yöllä puhaltamaan lounaan suunnalta, joten kiinnityimme näillä tuulilla suojaisimpaaan pohjoiskärjen lähistöltä löytyvään poijuun. Myöhemmin huomasimme tuuliennusteen vahvasti liioitelluksi. Luvattu 7 m/s tuuli olikin käytännössä nollan tuntumassa koko saaressaolon ajan.

Poijusta suoraan etelään olisi ollut ehkä paras rantautumiskohta, mutta kyllä meidän sijainnistakin vielä veneeseen pääsi kulkemaan. Tosin homma vaati sen verran jalkojen venyttämistä, että shortsini repesivät urakassa komeasti.

Mika oli perheineen puksuttanut Bylandetiin jo ennen meitä. Heillä vene oli ensin hieman sivummalla, mutta Mika kävi näppäränä poikana yksin siirtämässä paattinsa naapuriksemme. Lapset plutailivat veneiden edustalla olevassa lammikossa ja käyttivät Simo-sedän hyppyytyslaitetta niin ahkerasti, että sen piti ilmoittaa olevan jo epäkunnossa. Aaron Salama-autoista saatiin hyvät mäkiautokisat, joskin lapset joutuivat taistelemaan lähettämis- ja kiinniottovuoroista niin, että viereiset telttasaunojat pääsivät tuomaroimaan. Lapset eivät tietenkään malttaneet olla kurkkimatta telttasaunaan jatkuvasti, sen verran jännä se oli.

Olin käynyt tässä Stora Mickelskärin saariryhmän pääsaaressa Bylandetissa viimeksi 11 vuotta sitten. Samainen Mika oli tuolloin kipparina, ja ilta vaihdettiin aamuksi itse kyhätyssä telttasaunassa. Huomasin myös kuvasta, että olimme sattumalta kiinnittäneet tuolloin veneen aivan samaan kohtaan. Tälle pohjoiskärjen tuntumassa olevalle alueelle oli noussut uusi grillikatos, mutta itse tulisija oli laitettu säppiin liian vaarallisena. Hyvä katokseton grillipaikka pöytineen oli kuitenkin vieressä, ja puuvarasto oli miellyttävästi täynnä polttopuuta. Huussi ja roskakatoskin löytyi lähistöltä.

Mikan perheelle alkoi tulla kiire kiire kotiin vanhempien koiranhoitohommiin, ja he tekivät sapuskat kiireellä. Ehdimme jo vilkuttamaan heille heipat, kun omat kanapihvimme ja vakionyytit sekä halloumit vasta valmistuivat. Mikan luotsaaman Gunga Din -venettä vastaan tuli sisäväylän valinnut Gabriella. Tuo sisäväylä menee sen verran läheltä Bylandetin pohjoiskärkeä, että koin parhaaksi siirtää höykytyksen ajaksi veneen enemmän irti rannasta. Operaatio vaikutti ihan hyödylliseltä, kun nuo aallot lätsähtivät kylkeemme noin metrisinä. Hankaluutenahan näiden ennustamisessahan on se, että useammin nämä järkeäleet tuntuvat valitsevat etelämpää Bylandetin kiertävän ulkoväylän, kuten myös Silja oli tällä kertaa tehnyt. Illalla kannattaa olla siis tarkkana kuuden maissa ja jälkeen, ettei vene ole liian lähellä rantaa aaltojen hyökätessä.

Ruokailun jälkeen hypähdimme saarikierrokselle. Aarolle riitti rantakallioiden muodoissa pompittavaa kuin luonnon hoplopissa. Temppukierros pysäytettiin upeaan eteläkärkeen, johon pystytimme auringonlaskun iltapalapiknikin. Länsirannalla oli kymmenkunta venettä, eli suurin osa järkevistä kiinnittäytymispaikoista oli yöpyvien veneiden käytössä. Näiden miehistöstä Aaro tapasikin kaksi eri hauvaa ja yhden pupun. Veneeseen noustuamme katselimme vielä hetken auringonlaskun jälkeistä maisemaa, ja väsähdimme varsin nopeasti kannen alle tutimaan tyynenkevyeen satunnaiseen liplatukseen.

Aamu valkeni yhtä tyynenä ja kauniina kuin edeltävä päivä oli päättynyt. Aamupalan jälkeen kävimme koluamassa saaren keskiosan rakennukset, tuliasemat ja bunkkerit. Helle liimasi meidät kuitenkin pian takaisin illalla istutuille eteläkärjen plutailupaikoille. Kahlasimme sileälle kalliolle syntyneissä laguunimaisissa merivesialtaissa. Aaro sai paikalle tulleelta parivuotiaalta tytöltä lainaksi narulla varustetun muoviveneen, josta tuli näiden pikkulammikoiden hitti. Grillasimme lounaan, ja lähdimme kolmen maissa plaanaamaan rasvatyyntä vettä kohti Lauttasaarta.

Matkamittariin kertyi 16,1 NM, jonka kuluttamia dieseleitä letkuttelimme tankkiin yllättävän paljon, 60,39 litraa (102,66 eur). Huippuvauhdiksikin jäi enää 27,5 solmua, joten jäin miettimään että mahtaako suuri huippunopeuden pudotus (3 solmua) ja selkeästi hitaampi kiihtyvyys johtua pelkästään 2 vuotta hiomattomana olleesta ja myrkkymaalaamattomasta pohjasta. Hmm.

Superupea viikonloppu joka tapauksessa.

Lokitiedot

, , , , , , , , , , , , ,
Bylandet edessä, hiio-hoi!
Stora Mickelskärin saariryhmän pääsaari Bylandet keulan edessä
Bylandetin länsirannan kiinnittymispaikoilla oli jo saapuessamme jonkun verran väkeä
Kiinnityimme poijuun pohjoiskärjen tuntumaan.
Mika haki Gunda Din -veneen viereemme
Mika ja Split Pot
Plutaavat lapset
Uimareita isossa ja pienessä lammikossa
Kiinnittymispaikkamme sattuivat melkoisen louhikon viereen.
Mika ja Gunga Din -vene.
Komea telttasauna oli lämpimänä takanamme
Aaron show tytöille
Takana olevaan pohjoisimpaankin niemenkärkeen saapui rantautuja
Perhe Idmanin ruokaretki
Lapset onnistuivat jokainen kastelemaan useamman vaatekerran
Muonapaikka
Aaron tähtystyspaikka, Bylandet
Yksi Bylandetin halkovajoista
Iltamaisema Bylandetilta
Aaro ei malta mennä tähtyspaikaltaan nukkumaan
Aaron iltatähtyksen näkymät keulaluukusta, Bylandet
Bylandetin rakennuksia. Tässä on käytettävissä oleva tulisija.
Bylandetin venäläisperäistä rakennuskantaa
Bylandetin venäläistaustaista rojua
Bylandetin entisiä venäläisrakennuksia
Bylandetin torni on puolustusvoimien hallinnassa.