Laita Javascript päälle!

Kesäloma vol.2: Perhesiivu Aurajoki – Maarianhamina

1. Turku

Vunnelien veneilyloman perheosuus starttasi Aurajoen rannalta. Samasta kohdasta, johon edellisen viikon miesten siivu päättyi edellisenä yönä. Kapteeni joutui ottamaan veneessä tuhdin aamusuihkun ennen kuin oli raikkaampana vasaanottamaan autolla paikalle saapunutta muuta perhettään. Perheen saapuminen tuntuikin miesten viikon jälkeen terveellisempien elämäntapojen kannalta tarpeelliselta ja muutenkin kaivatulta tapahtumalta. Vajaan kahden vuoden ikäinen poikamme oli koko viikon hokenut venettä.

Veneestä heräillyt muu miehistö työnnettiin perheemme autoon ja pakotettiin poistumaan takaisin pääkaupunkiseudulle. Turku oli joutunut sateeseen, kun käynnistimme moottorin ja kävimme laskettelemaan jokea alaspäin. Ruskeavetisen alamäen päätyttyä tankkasimme veneen ja käänsimme suunnan kohti Naantalia.

2. Naantali

Saavutimme tihkusateisen Naantalin vierasvenesataman ohitettuamme Ruisrockin lavalla matkan varrella esiintyneen Jukka Pojan. Kiersimme Ruissalon etelän puolta, plaanasimme hetken ja sujahdimme sitten kapean Naantalinsalmen läpi. Salmen leventyessä edessä avautui Naantalin laadukas ja laaja vierassatama, jossa oli Split Potille tarjolla rutkasti vapaita parkkiruutuja valittavaksi. Satama sijaitsi mukavasti aivan vanhan kaupungin ytimessä.

Naantalin sataman seutu oli ankeasta säästä huolimatta turistisesongin huippuhetkillä melko eläväisessä tilassa. Vieraslaitureiden ympärillä veneilijöitä houkutteli Suomen parhaisiin kuuluva merellinen ravintola- ja palvelutiivistymä. Tarjontaa näytti löytyvän yhtä lailla lapsiperheellisille kuin railakkaammin iltaelämässä liikehtivillekin. Täällä olisi tarvittaessa viihtynyt useammankin päivän, jolloin olisimme kukaties jo ehtineet suorittaa visiitin Muumimaailmaan ja Naantalin Kylpylään.

3. Nauvo

Naantailista ajelimme NA-alkuisten kohteiden jatkumossa Airiston selälle, josta pujahdimme Seilin saaren kupeesta Nauvon vierasvenesatamaan. Suuresta laituripaikkojen määrästä huolimatta satama oli täydehkö jo alkuiltapäivästä saapuessamme. Vierassatamasta näytti löytyvän kaikki tarvittavat palvelut ja muutama niiden päällekin, sushista veneilyvaatteisiin. Lähdimme kuitenkin ensin pistäytymään kylän puolella. Sieltä löytyi ohittamattoman vanhakantainen snägäri eli grillikioski. Hampurilaiset kourassa jatkoimme minigolfradalle. Mailojen kanssa hutkiminen oli 2-vuotiaan vesselimme mieleen siinä määrin, että pääsimme pelialueelta pois vain voimallisen itkun kera.

Pojan suupielet saatiin nostettua takaisin riemuasentoon, kun sataman puolelle palattuamme siirryimme hiekkarannalle lutraamaan. Veden normaalia viileämpi lämpötila piti leikit luontevasti matalammalla puolella. Miesväkemme siirtyikin sikäli kohtuullisen nopeasti uimarannalta saunan puolelle. Saunatrippimehut hikoiltuamme jatkoimme iltaa sataman reunalla kelluvaan Najaden-pizzalaivaan. Täytyimme tehokkaasti. Emme silti valuneet ruokailun jälkeen samaisen pizza-pubilaivan alakerrassa peilipalloista välkkyvälle disko-osastolle, vaan oman veneen punkkiin köllöttelemään.

4. Näsby

Jatkoimme Nauvosta kohtuullisen tuulisessa säässä kohti Ahvenenmaata.  Järeämpiä rytkytyksiä välttääksemme jouduimme hylkäämään avoimemman, Kökärin kautta kulkeneen reittivaihtoehtomme. Lounaistuulella suojaisemman pohjoisreitin varrelle sattui sopivaan kohtaan Huotskarin Näsbyn vierassatama. Ihan käymisen arvoinen stoppi tuo olikin. Vieraslaituriin juureen rakennetut sauna- ja ravintolatilat oheispalveluineen olivat asialliset. Palvelu pelasi ja muona maistui.

Vierassataman kupeessa oli kompakti saaristolaismuseo. Näytillä oli mm. lajitelma perinnevenetyyppejä sekä vajallinen eri sukupolvien perämoottoreita. Pienen kävelymatkan päästä löysimme kylän hiekkarannan. Harmaa ja kolean tuulinen ilma ei saanut perhettämme veteen asti, mutta rannan lelulaatikon sisältö viihdytti miesväkeämme silti hyvän tovin.

5. Lappo

Houtskarista etenimme suojaista reittiä pitkin pykälän verran lisää Maarianhaminaa kohti. Ylitimme Kihdin selän rännimaisen kapealta pohjoispuolelta. Olimme siis ensimmäistä kertaa omalla veneellämme Ahvenanmaan puolella, kun Lappo vieraslaitureineen alkoi erottumaan horisontista. Puolen päivän aikaan saapuessamme tilaa oli vielä tarjolla hyvin. Kiinnityimme laiturin rannanpuoleiseen päähän todettuamme poijujen olevan vain siellä järkevällä etäisyydellä alle 20-metrisille veneille.

Ahvenenmaalle saapuminen ei jäänyt epäselväksi: jo laiturilla asiasta muistutti sieltä näkyvän punaisen asfaltin ja rakennuskannan lisäksi maakunnan lippu. Pääsimme samalla taas muistelemaan ruotsin sanastoa. Tässäkin vierassatamassa oli tarjolla täysi palvelutaso. Hyödynsimme mehukasta ravintolatarjontaa ja siistiä tilaussaunaa. Illalla grillailun aikana huomasimme useampaan otteeseen jotakin tarpeellista ja herkullista puuttuvan illalliskokonaisuudestamme. Aivan vierastä löytynyt saaristolaismarketti vähensi tästä aiheutunutta tuskailua. Kylästä liikuskeli edestakaisin kaksikin eri yhteysalusta, joista harvemmin paikalla käynyt järeämpikokoinen Alfågeln taisi olla se, joka sai vieraslaiturin veneet ryskyttämään voimakkaimmin.

6. Bomarsund

Lappon ja Bomarsundin välinen siirtymä oli viikon mittaisen reittimme avomerellisin osuus. Ylitimme Teilin selän mukavan kevyessä tuulessa ilman isompia ryminöitä. Saavuimme ensimmäistä kertaa veneellämme Ahvenanmaan mantereelle, kun kiinnitimme keulaköyden Bomarsundin Notvikenin vieraslaituriin. Jyhkeän kallioisella maisemapaikalla sijaitseva Puttes Campingin laituri oli lähes täynnä jo alkuiltapäivästä venettä kiinnitellessämme. Osa vierassataman palveluista sijaitsee nuukahtaneen kuntoisissa leirintäalueen rakennuksilla hieman etäämmällä laiturista. Onneksi sympaattinen pikku tilaussaunarakennus sijaitsi nätillä pikkukukkulalla laiturin lähistöllä, ja oli vielä saatavilla. Leirintäalueen portin tuntumassa sijaitsi ulkoasultaan puolitunkkainen thai-ravintola, jonka ruoka ylitti kuitenkin makunsa puolesta odotusarvon.

Vieraslaiturilta avautuvien jylhien kalliomaisemien lisäksi Bomarsundin parasta antia olivat läheiset, Ahvenanmaan kuuluisimmat linnanrauniot. Niiden kunnianhimoisesti käynnistetyistä rakennustöistä vastasivat venäläiset 1830-luvulla. Valtava rakennushanke tuhottiin keskeneräisenä parisenkymmentä vuotta myöhemmin Oolannin sodassa. Ranskalais-englantilaiset joukot purjehtivat sankoin joukoin paikalle ja räyhäsivät neljä päivää tykein, kunnes linnoitus antautui ja se tuhottiin. Bomarsundin sillan kupeessa oli pieni museo, jossa tähän sotahistorian hurjaan palaan pääsi uppoutumaan.

7. Kastelholm

Bomarsundista pompparimme meteoriitin synnyttämän Lumparn-selän kautta syvälle manner-Ahvenanmaalle johtavaan lahteen. Matalahkon lahden perukoilta löytyi viimeinen välipisteemme matkalla Maarianhaminaan. Kastelholman vierassataman laitureissa oli tarjolla rutkasti tilaa. Olisikohan edellisen vuoden omistuspohjan aiheuttanut maine karkoittanut veneilijöitä? Ainakin sataman uusi isäntäpariskunta hoiti hommansa erinomaisesti. Isäntä kiiruhteli laiturille vastaanottamaan saapuvien veneiden köysiä, ja tunnelma oli mitä ystävällisin. Sauna, suihku ja wc-fasiliteetitkin olivat kutsuvassa kunnossa, samoin kuin leikkipaikka. Päivän aikana viereisen golfkentän yli pyyhkäisi ukkoskuuro, joka kuitenkin kurvasi sataman edustalla juuri sen verran, ettemme joutuneet sadetta pitelemään.

Vierassataman lähistöltä löytyi innostavaa tutustuttavaa: 1300-luvulla rakennettu Kastelholman linna sekä Jan Karlsgårdenin mukava ulkoilmamuseo ravintolapalveluineen. Nähtävää oli yhdelle päivälle niinkin paljon, että jouduimme jättämään kiinnostavan valokuvausmuseon seuraavaan käyntikertaan. Kastelholm jätti kokonaisuudessaan hyvinkin voimakkaasti suositeltavan loppumaun.

8. Maarianhamina

Kastelholman ja Maarianhaminan välinen etappi taitettiin reilussa puolessa tunnissa. Välipätkän nautittavin kohta oli Lentströmin kanavan läpiajo. Maarianhaminaa kohti ajettessa kanavan vastavirran huomasi siitäkin, että tasainen mateluvauhtimme hidastui parilla solmulla. Tästä suunnasta Maarianhaminaan saavuttaessa Itäsatama oli luonteva valinta. Länsisatamaa keskeisempi sijainti kaupungin palveluihin taisi vaikuttaa myös valintapäätökseen. Jättimäisessä satamassa riitti puolen päivän aikoihin saapuessamme vielä hyviä venepaikkoja, ja sulloimme Split Potin paalujen väliin.

Aurinko kävi porottamaan Maarianhaminan lauantaipäivässä kesän keskiarvoon nähden lämpimästi, joten kaupungilla oli ilo kierrellä. Kuten usein, aloitimme ruokaravintolasta, ja jatkoimme muutaman kaupan kautta leikkipuistoon. Illemmalla vastasimme vierassataman reunustalla nälkäisiä veneilijöitä kylään houkuttelevan ravintolalaivan kutsuun. Keväämmällä samaisessa paikassa nautittu pippuripihvi pekoniin käärityillä lisukkeilla oli ollut sen verran vakuuttava esitys, ettei tarjoilijan suosituksesta voinut tälläkään kertaa kieltäytyä. Eikä olisi kannattanutkaan.

Sunnuntain käynnistyttyä aloitimme veneilyurakkamme vähiten hohdokkaan vaiheen, ja suursiivosimme veneen päivemmällä saapuvaa lisämiehistöä varten. Tallinkin tuoma Mäkisen perheen lisämiehistö saapui veneilyintoa täynnä, ja jatkoimme yhteisveneilyä seuraavaan lokimerkintään.

Viikon veneilyreittimme pituus oli plotterin mittaamana 127,6 NM, ja dieseliä kului 208 litraa. Reissuosuuden keskikulutus oli siis 1,63 litraa/merkipeninkulma.

Lokitiedot

, , , , , , , , , ,
Maarianhaminan Itäsataman laiturilla
Maarianhamina - Ravintolalaiva F.P. von Knorring
Maarianhaminan merikortteli ja lapsuudesta tuttu Albanus-purjealus
Maarianhaminan merikortteli
Kastelholman vierassatamaa
kastelholm: Viime hetkellä väistänyt ukkoskuuro
Kastelholman linna
Kastelholman linna ja lahden pohjukka