Laita Javascript päälle!

Ahvenanmaan yhteisvalloitus kahdella perheellä

Sunnuntaihin 15.7. mennessä oli Vunnelin 3-henkinen miehistö purjehtinut rakkaan kimppaveneemme kunnioitettavasti Turusta Maarianhaminaan, jonne Mäkisen saman kokoinen gasti rantautui sitten Ms Silja Europan kuljettamana hieman puolen päivän jälkeen. Lauran kännykkäepisodin, tavaroiden siirtelyn ja tervetuliasviskien jälkeen teimme päätöksen jäädä ensimmäiseksi yöksi Maarianhaminan Itäsatamaan ja jatkaa matkaa aamulla. Päätös oli kaikin puolin hyvä, sillä saimme illalla ja yöllä niskaamme kohtuullista sadetta, josta johtuvaa kosteutta veneeseen tuotu Defa poisteli pressujen alta kivasti. Kipparit tutkivat karttoja ja hahmoittelivat tuleville neljälle päivälle optimaalisen ajoreitin yöpymiskohteineen. Simon ennakkoscouttaus ja iPad-merkinnät helpottivat tätä työtä melkoisesti. Maarianhaminassa syötiin Thai-ravintolassa sapuskat ja saunottiin, jolloin Tomilta unohtui pyyhe saunaan. Unohtaa ei missään nimessä sovi myöskään minigolffausta, jonka voiton Tomi kuittasi helpohkosti nimiinsä selkeällä piste-erolla! 18-reikäinen rata sijaitsee ihan sataman vieressä ja on erityisen mielikuvituksellinen ja kiva pelattava (voittajan mielipide).

Maanantai 16.7 Granskär

Ylitimme Lumparnin todella kevyessä 1-3 m/s tuulessa ja päästyämme lahden itäpuolelle vaihtoi Tomi vapaavahtiin relaxoitumaan Simon ottaessa ruorin haltuunsa. Määränpääksi olimme valinneet Segelskärin-Granskärin-Granskär Örenin saarien muodostavan suojaisen lahden. Illalla grillattiin tutuksi tulleita juurespohjaisia nyyttejä sekä liha/kanavartaita paljon ”kiitosta” saaneella isäntähiiligrillillä. Halloum-juustopalaset toimivat loistavasti grillattuna ja ateriasta nautittiin erinomaisten juomien kera. Tomi, Laura, Joonas ja Aaro kävivät lisäksi tekemässä tuttavuutta lähistöltä löytyneeseen jotulintarhalabyrinttiin. Lahdella meidän kanssa yöpyi pari hulppeaa moottorivenettä sekä myöhemmin saapunut purjevene. Tilaa kuitenkin oli yllin kyllin ja saimme viettää aikaa kuin omassa saaressa.

Tiistai 17.7 Degerby/Föglö

Aamuvarhaisella starttasimme matkaan ja totesimme päivän siirtymän olevan yli puolet lyhyempi kuin edellispäivänä tehty. Matkalla meitä kiusasi heikko sadekuuro, onneksi ukkosta emme kuitenkaan saaneet niskaan. Säätilan nopeasta vaihtelusta johtuen saimme rantautuessa hetkellisen navakahkon sivutuulen niskaamme joka stressasi miehistöä veneen peruuttaessa laituriin. Muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen laituriin kuitenkin päästiin kolhuitta naapuriveneen avustamana.

Totesimme Degerbyn olevat yksi parhaista käymistämme saaristolaiskylistä. Etenkin näin heinäkuun puolivälin paikkeilla kylä oli oikein eläväinen. Saimme nauttia eri puolilta kylää kuuluvasta livemusiikista sekä oloihin nähden mittavasta karnevaalitunnelmasta. Satamassa yöpyivät myös 3 näyttävää purjelaivaa. Syötiin sataman läheisessä ravintolassa lounaat, jonka jälkeen Simo pinkaisi reilun tunnin lenkin väittäen juosseensa koko matkan. Joonas alkoi oireilla 39 asteen kuumetta ja selvitimme varmuuden vuoksi lääkärimahdollisuuksia saarella. Onneksi lääkäriin ei kuitenkaan ollut tarvetta mennä kuumeen laskiessa nopeasti. Satama täyttyi illaksi kokonaan, joten tänne kannattaa tulla ajoissa runsaslukuisista venepaikoista huolimatta. Satama/kylä tarjoaa erinomaiset palvelut.

Keskiviikko 18.7. Rödhamn

Korpoströmissä tavatun turkulaisen sukellusopettaja-iskelmänikkarin suosituksesta valitsimme Rödhamnin viimeiseksi yöpymiskohteeksi ennen paluuta Maarianhaminaan. Eikä suositus mennyt metsään, sillä kyseessä oli todella luonnonkaunis ulkosaari mahtavine paljaine kallioineen. Luonnonsatamaksi saaressa on nykyään erinomaiset laiturit ja paljon poijupaikkoja. Palvelut ovat myös lisääntyneet, sillä Tomi oli käynyt kohteessa n. 20 vuotta sitten viimeksi. Nautimme paikalla leivotuista munkeista, leivoksista ja kahvista sekä ostimme aamuksi tuoreita sämpylöiltä. Joonas ja Aaro plutasivat meressä vaatteet päällä. Pelattiin perheiden välinen matsi petankkia, jota Joonas ja Aaro yrittivät parhaansa mukaan ja tasapuolisesti terrorisoida. Matsin voitti luonnollisesti Mäkisen perhe. Aamulla Tomille kävi pieni kielellinen kömmähdys kun vastasin veneemme kannelta sämpylöitä tuoneen herran ruotsin kieliseen kysymykseen ”oletteko ostaneet sämpylöitä”, lauseella ”meillä on vene”. Yritin ilmeisesti pikaisesti muotoilla englanninkielistä vastausta ”We have bought ’em” ja se taipui näppärästi suusani ruotsiksi ”Vi har Båten”. Kaveri taisi todeta että ”Jassoo” ja meillä jäi sämpylät saamatta, kunnes uskaltauduin myöhemmin selvittämään tilannetta.

19.7. Maarianhamina, Itäsatama

Siirtyminen Rödhamnista Maarianhaminaan on helppo ja lyhyt. Maarianhaminassa vene tankattiin, siivottiin ja Vunnelit kerkesivät vieläpä tekemään pikaisen miehistöhuollon sataman suihkussa. Sitten olikin haikeiden jäähyväisten aika ja Simon Alfa Romeo täyttyi pian perheensä 1,5 viikon veneilyn tavaroista. Paluu Turkuun alkoi heillä noin klo 13-14 aikoihin Viking Linella. Viimeiseen saakka Simo yritti vuoroin pestautua perheemme miehistöön mukaan jatkamaan lystiä ja toisinaan taas ostaa Tomia viikoksi työpaikalleen töihin tj:n velvollisuuksia hoitelemaan. Kauppoja ei syntynyt ja siksipä Mäkiset pääsivät aloittamaan veneen siirtämisen, kurja kyllä, kohti Lauttasaaren kotisatamaa. Onneksi tiedossa oli että matka on pitkä tästä pisteestä.

Kiitokset molemmille perheille muistorikkaasta kimppaveleilystä! Kuudelle hengelle veneen tilat käyvät ahtaaksi, jos eivät kuitenkaan mahdottomiksi. Kannen alle sovittiin kaikki kivasti nukkumaan. Myönnettävä kuitenkin on että hermoja tälläinen lomailumuoto vaatiin kultakin miehistön jäseneltä. Aaro kiteytti tämän reissun moneen kertaan sanomalla ”Wene” omalla persoonallisella ja suloisella äänellään.

t. Tomi

Avainsanat
, , , , , , , , , , , , , , , ,
Takaisin Maarianhaminaan
Rödhamn - Maarianhamina, melkein perillä. Paluu arkeen edessä.