Laita Javascript päälle!

Muikea viikonloppukierros itään

Kesäloma oli jo häiritsevän lähellä, kun eräs tavanomaista raskaampi työviikko päättyi. Kalenteriin jo aikoinaan lisätty veneilyviikonloppu tuli siis tarpeeseen. Selvisimme laiturille iltapäivällä hieman viiden jälkeen, ja lähestyimme venettä vaimon kanssa kahden. Aaro-pojalle oli järjestetty yöksi mummolavisiitti, jotta saisimme aloittaa veneilyn pitkästä aikaa romanttisemmissa tunnelmissa. Kelikin oli aika lailla täydellinen. Viikonlopun kakkospäivän kohteeksi olimme valinneet jo etukäteen Porvoon. Ensimmäisen illan saaribingon voitti tyynelle säälle sopiva Äggskär Porvoon ulkosaaristossa.

Plaanailimme 5-6 metrin myötätuulessa ulkoreittiä, jossa sai pitää yllä kunnon matkavauhtia ja ympärillä oli tilaa hengittää arkea deletoivaa meri-ilmaa. Ulkoreitillä ei juuri muita vesilläliikkujia näkynyt perjantaista ja upeasta paisteesta huolimatta. Tosin Vuosaaren väylän ristyksessä saimme hetken putputtaa, jotta Finnlinesin laiva ehti uhkaavasti lähestyneen Split Potin alta pois. Äggskärin saari alkoi kasvamaan horisontissa keulan suunnalta noin tunnin liukumisen jälkeen. Kurvasimme Äggskärin selän saarirykelmän sisuksiin itäpuolelta, suuaukolla näkyvien pintakivien eteläpuolelta. Rykelmän komein saari vaikutti olevan niistä eteläisin, Söderholmen. Siinä sijaitsi myös laituri, joten varsinainen Äggskär sai tyytyä vain näkymään maisemassamme. Laiturissa oli vain muutama poiju, mutta onneksi veneitäkin oli laiturissa vain viitisen kappaletta, joten mahduimme kakkoskiinnittyjäksi toiseen poijuun.

Alkuun teimme saarikierroksen. Laiturin vieressä oli erikoinen grillilaatikko. Tämä tulilooda oli muuten näppärä, mutta puita lisätäkseen siitä pitää nostaa ylös koko laatikon peittävä grilliritilä. Taaempana sijaitsi sadepäivien varalta hyödyllinen sisägrillailutalo. Se oli tavanomaista grillikatosta pari astetta pidemmälle viety rakennelma sisäpöytineen, joka jäi kuitenkin testaamatta. Rakennelmia saarelta löytyi huussien ja yhden sektoriloistopömpelin lisäksi kalastusseuran kodikkaan näköinen muumitalo. Saarikierroksen parasta antia oli kuitenkin maisemat. Äggskärin/Söderholmenin eteläreunan kalliot näkymineen saivat arvosanan 10+, fantastinen. Joten kierroksen jälkeinen grillailu ja muu illanvietto sujuivat riemullisessa mielentilassa.

Aamulla sade ropisi veneen kannelle ja kaikui sieltä punkkaan niin voimallisena, että oli parempi nukkua koko aamupäivä. Kerrankin tähän oli suotu kaikki edellytykset. Aamutouhujen jälkeen hyvästelimme Äggskärin ja liidimme tyyntä meren pintaa kohti ruskeampia vesiä. Kun vesistö ympärillämme oli kaventunut jokiränniksi ja väri muuttunut täysin ruskeaksi, olimme Porvoon vierassatamassa. Nappasimme viimeisen sillä hetkellä vapaan laituripaikan, ja poistuimme kaupungille kiertelemään. Hetkittäin taivaalta tiputteli pisaroita, onneksi varsin kehnoin volyymitasoin. Ehdimme kiertämään muutaman kaupan ja yhden terassin, kun yhden yön poissaolon vuoksi ikävöimämme Aaro-poika saapui kaupunkiin mummon ja papan sekä uuden potkulaudan kera. Jatkoimme kaupunkikierrosta kasvaneella porukalla Aaron potkulautaillessa mukulakiviä. Illallistaminen suoritettiin jokivarressa, jonka jälkeen isovanhemmille toivotettiin hyvää yötä ja kotimatkaa.

Sunnuntai avautui harmaana, mutta Aaro iloistui, kun jatkoimme Porvoon kaupunkikiertelyä potkulaudalla, ja löysimme yllättävän pitkän etsinnän jälkeen pari leikkipuistoa. Poistimme telminnän aiheuttaman nälän pirteässä Surf-ravintolassa. Ruokailun päätteeksi Aaro pääsi päiväunille veneen unettavaan ääni- ja liikemaailmaan. Kotimatka aloitettiin päinvastaiseen suuntaan, kun kävimme pyörähtämässä pikku lenkin vanhassa kaupungissa jokea ylämäkeen. Saimme veneestä uuden kuvakulman tuttuun maisemaan.

Paluumatkalla käänsimme Sipoon kohdalla väylältä pohjoiseen, kahvistopille Komsalön saareen. Idästä tultaessa laiturille joutui ahtautumaan kapean salmen läpi. Katsoimme siitä puskevan läpi meitä pari metriä lyhyemmän veneen. Kipparinsa mukaan salmen keskellä vaanivan kiven läheltä pääsisi menemään. Joten lähdimme ajamaan siitä pelokkaasti perävetolaite ylhäällä ja kaasua varovasti nytkyttäen sekä kaikua seuraten. Vähän säikähdinkin, kun suunnilleen kiven tasolla kaikutaulussa käväisi hetkellisesti lukema 0,9. Mutta tuon kohdan molemmilla puoli vettä oli yli kahta metriä, ja ainakin toisesta suunnasta Cafe Komsalön laiturille pääsee helposti. Komsalö on viehättävä kahvila, jossa oli myös savukalaa myynnissä. Aaron mielestä parasta oli laitureiden välissä oleva hiekkaranta ja rannalta löytynyt vesilelu, pahasti karille ajettu leikkivene.

Komsalöstä jatkettiin matkaa saaren länsipuolelta pohjoiseen, ja Sipoon sisäväylää Vuosaaren satamalle, ja sieltä Kaivopuiston läpi Lauttasaareen. Kotona oltiin pyykinpesussa jo kahdeksan maissa. Matkamittariin kertyi viikonlopun aikana 81,1 NM.

Lokitiedot

Aalkudrinkit, Äggskär
Nuotiopaikka, Äggskär
Äggskär retkisatama
Äggskärin retkisatama, Porvoo, nuotiopaikka ja rantaa
Äggskärin erikoinen grillauslaatikko ja illan grillieväät
Äggskärin grilliruoka
Äggskär-illan muonat
Äggskär, iltamaisemaa
Äggskärin iltamaisema
Äggskär, kalastusseuran rakennus iltahämärässä
Äggskärin retkisatama ja laituri iltahämärässä
kakkosyön kohde, Porvoon vierassatama
Porvoon vierassatama on keskustan tuntumassa
Fredrika-laiva Porvoon satamassa
Porvoon vanhan kaupungin kierroksella piti pysähtyä terassille
Aaro ja potkulauta saapuivat Porvooseen isovanhempien kera
Aaro ja kukkulauta mukulakivillä, Porvoon vanha kaupunki
Vanha kaupunki, Porvoo
Purjealus Porvoon jokivarressa
Porvoon jokivarren vierassatama
Split Pot toista kertaa Porvoossa
Potkulaudan piti kulkea mukana kaikkialle, Porvoon vierassatama
Aaro Porvoon jokivarren ravintolassa
Porvoon jokivarren ravintolan perustasoinen pippuripihvi
Split Potin kompassa hämärtyvässä porvoolaisessa illassa
Isi ja Aaro Porvoon vierassataman illassa
Menomatkalla annettiin kiireisemmän mennä ensin
Finnlinesin lautta Vuosaaresta lähtevän väylän risteyskohdassa